MENANTI RAMADHAN....

Rindunya hati setiap yang bernama Muslim untuk menyambut kedatangan RAMADHAN, ' ramdh' mungkin bererti panas, Alhamdulillah cuaca di tanah air tidaklah terlalu panas, hujan telah mula turun semalam, menandakan keadaan akan semakin menyamankan . Masih terbayang ketika menyambut ramadhan di bumi Mesir dulu. Sempat dua kali Ramadhan dan menghayatinya dengan penuh rasa syukur... ya, suasana yang sedikit berbeza dengan zuruf di Malaysia, rata-rata Umat Islam di sana amat menitik beratkan amalan mereka di sepanjang Ramadhan dan kemeriahan tersebut amat terasa dengan kesungguhan Muslimin dan Muslimat membanjiri masjid-masjid.

" Malam ni kita nak berterawih kat mana? Tanya kawanku Fariza. "Rasanya nak pergi Masjid Ridhwan, esok pula kita ke Masjid Amru Bin AlAs", jawab ku sambil tersenyum. Tak sabar rasanya nak merasai suasana qudus dan tenang ketika bersembahyang di sana pada tahun lepas.Itu pun saya hanya sempat ke sana pada minggu terakhir Ramadhan bersama dengan kawan saya Fariza.

" Macamana kita nak pergi? balas Fariza. "Rasanya kakak-kakak senior tak berapa suka kita ke sana sebab jauh dari Hayyu Sa'bi', kalau berlaku apa-apa susah juga kita" . Kawanku yang menjadi sahabat baikku amat memahami jiwa ini yang seringkali melanggar peraturan yang biasa ditaati oleh para junior. " Za, bila lagi kita nak ambil pelung berjemaah di sana? Kita kat Mesir ni paling lama empat lima tahun, kalau asyik takut tak tentu pasal, kita juga yang rugi!. Mesir yang mempunyai begitu banyak Masjid-masjid lama dan bersejarah termasuklah Masjid Al Azhar, Masjid Hussin, Masjid Sayyidah Zainab dll.Kalau sanggup menziarahi setiap satu malam sebuah masjid, takkan habis untuk menjejaki Masjid-masjid di sekitar Kaherah.

Saya sering menyuarakan rasa tak puas hati dengan sikap sebahagian besar Muslimat terutamanya para senior yang amat berhati-hati sekali dalam gerak geri mereka sehingga saya merasa agak 'anti' dengan sikap keterlalauan mereka, malahan telah menyekat hak kebebasan kami untuk mengambil manafaat sepanjang berada di bumi Mesir. Amatlah rugi, Masjid Amru Bin AlA's misalnya, menjadi tempat yang sepatutnya menjadi tumpuan para pelajar waafiddiin@waafidaat seperti kami ini, terutamanya peluang bersolat terawih @ berjemaah di belakang Imam Syeikh Muhammad Jibrail yang tekenal. Bacaan Quran Syeikh Jibrail menjadi santapan rohani hampir setiap saat kepada Saya dan Fariza.

Akhirnya tanpa menghiraukan pandangan manusia, saya bertawakkal kepada ALLAH jua, saya serahkan segala urusan dunia kepadaNYa, tiada daya dan kudrat untuk menghalang apa jua taqdirNya. Jadilah saya orang yang setia ke sana ... selepas solat Asar, saya berjaya juga mengajak seorang atau dua orang teman ke sana, kami akan berada lebih awal dan bawa sekali bekal untuk berbuka puasa. Kesempatan yang ada kami habiskan dengan membaca al Quran dan beriktikaf. Setelah selesai Solat Terawih, kami akan pulang bersama dengan Fariza yang ditemani oleh abangnya. Jadi.. taklah takut sangat balik lewat malam.

Nostalgia itulah yang sering menjadi ingatan manis kepada saya setiap kali menjelma bulan Ramadhan. Ziarah saya ke bebrapa Masjid seperti Masjid Amru dan MAsjid Salahuddin juga banyak menjadikan diri ini semakin mengerti hakikat sebuah perjalanan. Ingatan indah itu seakan menggamit saya untuk kembali ke sana!!!. InsyaALLAH...

3 comments:

salam ziarah ustazah..lama rasanya tak jumpa ustazah..penulisan ustazah lah pengubat rindu..salam rindu dari saya(^_^)

Terima kasih Zatil dan Shahedat, moga Ramadhan kali ini akan lebih bererti dari tahun sebelumnya. Jadikan ia sebagai 'madrasah' bulan penuyciaan diri dan bulan pengabdiaan kita kepadaNYA.