DILEMA IBU dan GURU ....


Sempena Hari Ibu dan juga Hari Guru ...memeriahkan bulan Mei setiap tahun. Sesungguhnya kedua2 hari itu untuk memberikan penghormatan kepada dua golongan yang sentiasa berganding bahu untuk memdidik anak2, generasi pelapis masa depan. Tugas Ibu dan guru ... ya, kedua2nya mencabar, dan begitu juga apabila sebahagian ibu2 yang juga menggalas kerjaya sebagai guru di pusat2 pendidikan rendah, menengah dan pusat2 Pengajian Tinggi. Kedua2nya bergabung untuk menyempurnakan proses pendidikan dan pembelajaran. Kadang2 seorang guru kepada ramai murid2nya di sekolah atau pusat2 pendidikan tidak cemerlang pula dalam mendidik anak2 sendiri di rumah.


Rasanya itulah dilema sebahagian GURU dan juga IBU.


Melihatkan kepada cabaran di abad ini yang bukan sedikit telah membuatkan guru2 dan juga ibu2 dilanda stress yang berpanjangan. Anak2 semakin mudah terpengaruh dengan persekitaran semasa, unsur2 negatif mudah saja diserap oleh minda anak2 .... hinggakan apa jua jenis kartun/filem/program yang ditontoni mereka mudah melekat di kotak minda mereka. Terasa diri ini kerdil untuk menjauhkan anak2 dari anasir2 negatif yang boleh merosakkan mereka dalam apa jua bentuk sekali pun.


Pernah satu hari anak ke tiga minta izin untuk search internet untuk mencari bahan yang diminta gurunya, iaitu kirik nasyed yang berunsur salawat. Saya benarkan hanya untuk menyiapkan tugasan tersebut. Lebih kurang 20 minit kemudian, saya menjenguk sepintas lalu untuk pastikan betul atau tidak apa yang dilayari oleh anak saya itu. Terperanjat juga hati seorang ibu bila terpandang sesuatu yang tidak sesuai dilihat oleh seorang anak yang masih di sekolah rendah. Dia telah berjaya mencari bahan yang dikehendaki, malangnya di sebelah sudut lain ada paparan karton dua orang sedang berdating! Oh ! memang menyakitkan hati, macamana paparan lirik nasyed boleh di 'attach' dengan gambar2 yang jelas bertentangan.



Itu hanyalah contoh2 kecil yang menunjukkan pendidikan ke arah pemantapan Aqidah dan akhlak sentiasa di asak dengan pelbagai jenis ancaman 'negatif' yang sebahagiannya dibenarkan oleh pihak berkuasa atas dasar liberalisasi pendidikan. Apakah dengan melompat, menari, melakonkan aksi2 artis tempatan dan luar negara, akal budi anak2 akan terpandu ke arah Agama dan adab sopan ? Kalau diikutkan peratusan program2 yang bercorak agama dan pendidikan rasa2 nya tak sampaipun 20%? Contoh ketara .... pada Ramadan yang lepas, sebelum ditayangkan program Jejak Rasul di Tv3 sebagai fovourite ramai kaum Muslimin di Malaysia, terlebih dahulu ditayang program Hiburan!



Anak2 ibarat kain putih .... semua pihak mestilah prihatin untuk sama2 membantu antara satu sama lain demi melahirkan generasi anak2 kita adalah anak2 soleh solehah. cemerlang dunia dan akhirat. Kecenderungan pihak2 media khususnya yang lebih memikirkan keuntungan material seringkali mengaibaikan peranan mereka untuk membantu Ibu2 dan guru2 di Malaysia mendidik dan mentarbiyyah generasi muda dengan ruh Agama dan adab.



Ya Allah ... berikanlah kekuatan kepada kami ibu2 dan guru2 yang mencintai agama MU ini agar sentiasa istiqamah dalam melaksanakan tanggungjawab dalam mendidik dan membimbing anak2 kami dan anak2 kaum Muslimin menjadi mansia2 yang beriman dan bertaqwa, manusia yang berakhlak dan terpimpin dalam mengurus kehidupan mereka pada masa akan datang.










0 comments: