Utusan Malaysia Online - Rencana

Utusan Malaysia Online - Rencana



Bila Ulama' bersuara?



Alhamdulillah, kebetulan seorang teman telah menghantar e-mail kepada saya dan dimuatkan tentang berita yang disiarkan dalam Utusan Online . Jelas dan terang ... itulah suara Ulama' yang mesti disokong dan didokong di atas dasar menegakkan kebenaran, mengajak manusia ke arah kebaikan di dunia dan akhirat serta mencegah kemungkaran yang semakin parah dan bernanah di tanah air tercinta ini.

Syeikh Yusuf Al Qardawi, di antara Ulama' antarabangsa yang tidak takut
menyatakan kebenaran



" Kematiaan Ulama' seorang demi seorang sebagai tanda semakin ramai pulalah juhala'.... kemudiaan suara2 Ulama' sering pula ditutupi dan dihalang dari kedengaran serata alam. Atas dasar kecintaan kepada Agama ini, maka Para Ilmuwan Islam @ Ulama' mesti Istiqamah menegakkan kebenaran tanpa berdolak dalih. Memang tidak dinafikan setengah2 daripada mereka yang agak takut2 bersuara dengan alasan kena berhikmah sehingga menjadikan mereka bisu untuk menjadikan isu2 semasa yang berlaku dalam masyarakat sebagai contoh2 'real' yang mesti diperkatakan tanpa segan silu.


Banyak isu2 yang muncul mutakhir ini jelas menampakkan golongan yang 'berkuasa' tidak menampakkan minat mendampingi Ulama' khususnya dalam mengambil pendapat2 mereka dalam bab2 hukum hakam secara khusus, melainkan jika mereka melihat ada kepentingan politik mereka. Isu IFF, Isu keruntuhan akhlak muda mudi, mestilah dijadikan agenda yang mesti ditangani bersama oleh setiap anggota masyarakat yang prihatin.

Apapun, kita mengharapkan Para Ilmuwan@ Ulama' berganding bahu untuk terus menjadi nadi penggerak kepada Amar Maaruf Nahi Mungkar dalam masyarakat moden hari ini, jika tidak semua Umat Islam menanggung dosa kerana tuntutan Fardhu Kifayah masih tidak dilaksanakan dengar sebaik2 nya.

0 comments: