Utusan Malaysia Online - Rencana

Utusan Malaysia Online - Rencana



Bila Ulama' bersuara?



Alhamdulillah, kebetulan seorang teman telah menghantar e-mail kepada saya dan dimuatkan tentang berita yang disiarkan dalam Utusan Online . Jelas dan terang ... itulah suara Ulama' yang mesti disokong dan didokong di atas dasar menegakkan kebenaran, mengajak manusia ke arah kebaikan di dunia dan akhirat serta mencegah kemungkaran yang semakin parah dan bernanah di tanah air tercinta ini.

Syeikh Yusuf Al Qardawi, di antara Ulama' antarabangsa yang tidak takut
menyatakan kebenaran



" Kematiaan Ulama' seorang demi seorang sebagai tanda semakin ramai pulalah juhala'.... kemudiaan suara2 Ulama' sering pula ditutupi dan dihalang dari kedengaran serata alam. Atas dasar kecintaan kepada Agama ini, maka Para Ilmuwan Islam @ Ulama' mesti Istiqamah menegakkan kebenaran tanpa berdolak dalih. Memang tidak dinafikan setengah2 daripada mereka yang agak takut2 bersuara dengan alasan kena berhikmah sehingga menjadikan mereka bisu untuk menjadikan isu2 semasa yang berlaku dalam masyarakat sebagai contoh2 'real' yang mesti diperkatakan tanpa segan silu.


Banyak isu2 yang muncul mutakhir ini jelas menampakkan golongan yang 'berkuasa' tidak menampakkan minat mendampingi Ulama' khususnya dalam mengambil pendapat2 mereka dalam bab2 hukum hakam secara khusus, melainkan jika mereka melihat ada kepentingan politik mereka. Isu IFF, Isu keruntuhan akhlak muda mudi, mestilah dijadikan agenda yang mesti ditangani bersama oleh setiap anggota masyarakat yang prihatin.

Apapun, kita mengharapkan Para Ilmuwan@ Ulama' berganding bahu untuk terus menjadi nadi penggerak kepada Amar Maaruf Nahi Mungkar dalam masyarakat moden hari ini, jika tidak semua Umat Islam menanggung dosa kerana tuntutan Fardhu Kifayah masih tidak dilaksanakan dengar sebaik2 nya.

Read More......

Abu Khater: Zawjati (Dear my Wife)





Fenomena penceraian yang amat membimbangkan, seringkali menjadi tajuk hangat di dada2 akhbar tempatan. Banyak kajian dibuat, banyak seminar dan forum dianjurkan, apakah tiada di sana sebarang langkah2 berkesan untuk mengurangkan jumlah penceraian yang berlaku .... hampir sebagian besarnya rumahtangga yang telah terbina dengan ikatan kasih sayang di awal perkahwinan.

Beberapa hari sebelum Hariraya Aidil fitri yang lalu, saya telah menerima sms dari seorang kenalan baru ( seorang ibu muda) yang bertanyakan hukum jika suaminya memintanya pulang kerumah ibubapanya .... MasyaAllah, bercampur sedih ... dan terkejut, saya hanya mampu membalas sms itu dari sudut hukum, adakah suaminya berniat 'cerai' ataupun tidak? Itulah salah satu babak2 yang menunjukkan betapa mudahnya kalimah talak@cerai dilontarkan oleh kaum adam pd isterinya.

Kejahilan melanda ummah ini, hawa nafsu diperturutkan ..... memang puncanya pelbagai, namun kita lihat faktor besarnya ialah kurangnya penghayatan Agama di kalangan anggota masyarakat sehingga banyak perkara dipermudah2kan tanpa melihat penyelesaiannya yang bersifat 'Agamawi'.

Islam datang dengan package yang amat sempurna, malangnya kita Umat akhir zaman ini sering pula menjuzu'-juzu2kannya sehingga kita hanya kembali kepada panduan agama apabila tersepit dalam masalah semata. Pokok pangkalnya, keindahan Islam itu dihijab oleh sikap2 orang Islam sendiri yang kurang mengambil berat tentang agamanya sendiri.

_________________________________

Nasyid dari seorang suami kepada sang isteri yang dikasihinya amat menyentuh kalbu, ..... anti habibati zaujati ..... dengan kecintaan suami pada isterinya, dan bertautnya kasih sayang keduanya atas dasar kecintaan pada Khaliq ... Itulah keindahan cinta abadi ... cinta hamba kepada al KHALIQ.




Apabila jodoh dipertemukan, ikatan diaqadkan, maka termeterailah satu ikatan suci di atas nama ALLAH Azzawajalla, agar kedua2nya menjaga segala hukum dan ketentuan 'Syariat' di atas rasa pengabdiaan padaNYA.



Perkahwinan di sisi ISLAM adalah Ibadah yang dikira pahala yang disediakan Allah Taala dengan syarat.... niat yang dimulakan di awal perkahwinan hingga akhirnya sebagai tanda ketundukan dan ketaatan kepada Pencipta Adam dan Hawa. Juga untuk melaksanakan tuntutan2 Agama demi menjaga kemaslahatan UMMAH dan memanjangkan umat Muhammad SAW sehingga ke akhir zaman.



InsyaAllah, yaqinlah kita, andainya perkahwinan di bina di atas keikhlasan dan kejujuran, ikatan hati akan dipelihara oleh pemilik hati itu sendiri.

Read More......

MY LOVE - MAHER ZAIN

Kasih ....

Hanya sandaran duniawi

jika hanya cinta yang bersalut nafsu

Kasih bergabung sayang

menyemai rasa cinta pada Yang Maha ESA

Indahnya bayangan rasa

Sesegar rasa kehambaan

tika sujud di sajadah cinta

Siapapun kita

berpaut pada Kasih Tuhan

Pemilik Langit, bumi dan alam semesta

Tiada upaya diri mu wahai insan

berdiri tanpa secuit kudrat

titipan Zat Yang Maha KUASA

Read More......