Buatmu IBU .....

Wajah jernih Seorang IBU ....

Sekian lama saya menyepi diri ..... kesibukan yang tidak pernah bernoktah, namun itulah perjalanan hayat setiap insani. Alhamdulillah ... Mei datang lagi bersama dengan acara2 'annual' nya, Hari IBU , Hari Guru dll macam2 lagi.


Hari IBU, untuk setiap wanita yang bergelar IBU dan berbahagia menjadi IBU untuk zuriat2 mereka. IBU kita, dan kemudiannya kita pula merasai kemanisan dan kegetiran seorang IBU. Melihatkan banyaknya acara2 di sana sini khusus untuk Hari IBU, rata2nya lebih menitikberatkan aspek material dan kebendaan semata. Kecuali acara seperti Ceramah Hari IBU, Progrma motivasi sempena Hari IBU. Suatu petang Ahad, melihat program Nona, sempena Hari IBU, sekadar memaparkan bagaimana seorang artis Malaysia ( namanya tak familiar pada saya ) telah menghadiahkan package dandanan sebelum acara 'dinner' bersama anak2nya. Sang IBU amat gembira kerana si anak membawanya ke pusat dandanan - maka rambut di dandan oleh pakar dandanan, disolek ..... .Nampaknya itulah tempias Hari IBU yang disambut di barat sana, kita di sebelah timur dengan begitu mudahnya mengikut tanpa banyak soal.

Berapa kerat Ibu2 Muslimah yang hanya sekadar berbahagia andainya ingin disambut Hari IBU sekadar mengatakan : " wahai anak2 ibu, ibu tidak mengharapkan apa2 hadiah.... cukup bahagia hati ibu jika anak2 ibu semuanya menjadi anak2 yang baik soleh dan solehah, berbakti pada agama, bangsa dan negara bila dewasa nanti " .


Melihat kepada banyaknya kes2 menyayat hati, bayi2 tidak berdosa di buang dimerata2 tanpa belas kasihan, di mana naluri keibuaan sang IBU yang melahirkan sekalipun anak2 itu anak 'tak sah taraf' atau anak luar nikah? Tidak ada jalan keluar kepada masalah ini, kecuali para IBU terutamanya Muslimah , marilah kita kembali kepada AGAMA kita, jadikan pendidikan Islam sebagai satu2nya penawar untuk menyembuh masalah moral dan sosial dalam masyarakat kita hari ini. Cuma, kita tidak dapat lari dari keadaan yang saling menarik di antara program ke arah agama dengan program yag meruntuhkan Agama. Program Jom! jom! jom ...... ke arah cara hidup barat, lagha, hiburan melampau @ hedonisme seakan mengalahkan program al Kulliyyah di TV3, Halaqah TV9, dll. Jadi para ibu Muslimah mestilah istiqamah untuk menerapkan Iman dan taqwa ke dalam hati anak2 kita sedari mereka masih kecil. Inilah perjuangan kita pada alaf 21 ini. Kita bertanggungjawab membina benteng UMMAH dengan mempersiapkan generasi2 muda kita dengan cukup bekalan IMAN dan TAQWA, agar mereka mampu mengakis apa jua godaan yang datang.


Akhirnya, meskipun agak terlewat untuk mengucapkan Hari IBU pada sahabat2, dan teman2 seperjuangan ..... namun setiap hari sebenarnya adalah Hari IBU !

0 comments: