TUGAS MENDIDIK JIWA DAN AQAL …. BUKANNYA MUDAH!



Semester 2, session 2009/2010 …. Dah berlalu separuh semester, dan bermakna telah hampir 9 minggu pembelajaran dan kelas2 dijalankan di kampus UIA. Sebaik saja mid break hampir seminggu, para pelajar dan juga pensyarah2 semakin sibuk mengejar silibus. Rasanya rutin yang berlaku setiap semester telah dihafal oleh semua pihak. Jadi, saya pun tak dapat lari dari merasakan kepantasan masa berlaku, sehingga telah diminta siapkan ‘Questions papers for Final Exam’. Assignments baru nak bermula proses penerimaannya, sedangkan masih ada lagi pelajar2 yang ‘lalut’ tak tahu pun tajuk yang telah diberikan kepada setiap pelajar. Tak tahu apap nak jadi pada setengah2 pelajar di IPT, mereka bukan lagi anak2 kecil yang perlu dipukul atau dipulas telinga, namun masih ada segelintir mereka yang nampaknya masih tak berubah demi meraih kecemerlang.


Sebagai pendidik, kadangkala sedih juga dengan sikap mereka yang dari ‘spesies’ tak kisah dan kurang ambil berat pada pelajaran mereka. Nak buat macamana kalau mereka sendiri rasa selesa dengan sikap begitu yang pastinya akan mengundang risiko yang lebih besar.


Awal semester yang lalu, saya diminta oleh Dr. Farid untuk attend interview dengan students yang bermasalah dengan CGPA yang kurang dari 2.00.Rupanya macam2 alasan yang diberikan, dari alasan sakit, kemudian tidak dapat menumpukan perhatian pada pelajaran hinggalah ada dikalangan mereka menyatakan kelemahan mereka merancang sistem pembelajaran dan ulangkaji yang baik. Akhirnya mereka sepatutnya kena ‘dismiss’ dari universiti. Kami para pensyarah mereka sentiasa harapkan yang terbaik buat mereka, manakala mereka pula kadangkala sengaja mencari masalah dengan mengabaikan tanggunjawab mereka sebagai pelajar. Bila dah kena warning denga ‘dismiss’ macam2 alasan pula dijadikan sebab kegagalan mereka.

jadikan buku teman baik anda!

Ada pula pelajar yang langsung tidak kenal bilik lecturers mereka sehinggalah mereka mencarinya untuk memohon simpati atau nak recheck kenapa mereka ‘fail’. Begitu juga apabila sistem mentor mentee diperkenalkan, tidak juga berjaya kerana hanya 1:10 orang saja yang datang dan bertanyakan beberapa perkara yang berkaitan dengan prestasi pelajaran mereka.

Akhirnya saya menyeru kepada para pelajar di IPT di mana2 sekalipun, janganlah sia2kan peluang anda setelah berpenat lelah untuk menjejakkan kaki di tangga Menara gading. Harapan tinggi ayah ibu dan keluarga, janganlah sekali-kali dilupakan. Moga harapan tinggi kami para pensyarah mereka tidak sia2 untuk melihat kejayaan yang bakal diraih oleh pelajar2 kami. Ingatlah, tiada kejayaan datang bergolek tanpa usaha setinggi langit.



0 comments: