Qul al Haq ....

KEMBALI KEPADA KEBENARAN ....


Sekadar muqaddimah apabila kita menghayati hadis Nabi SAW yang bermaksud: " Katakan kebenaran biarpun pahit" . Inilah di antara maksud sebuah hadis Nabi SAW yang menyatakan tentang kebenaran itu amatlah pahit dan menyampaikannya juga amatlah pahit dan susah. Biar apapun cabarannya dan sehebat manapun rintangannya, peringatan ini dari Junjungan Mulia al Rasul mesti menjadi panduan untuk kita semua yang mengaku beriman kepada Risalahnya dan kebenaran ajarannya yang bersumberkan Wahyu Ilahi.


Kebenaran, adalah benar dan sesekali kebenaran tidak akan bertukar dengan kepalsuan. Kebenaran tetap selamanya bersifat benar dan asli, dan Kebenaran akan terserlah sekalipun banyak usaha2 manusia untuk menutupi kebenaran itu sendiri samada menerusi tangan2 mereka, lidah2 mereka atau pelbagai cara halus dan penuh kreatif.


contoh poster yang disebarkan di kampus?

Hanya itu yang dapat saya ungkapkan di sini apabila terlihat catatan seorang ukthi@saudari Wardah, pastinya beliau adalah seorang pelajar UIAM, dan warga kampus yang sedang merasakan kehangatan election, pilihanraya kampus yang sedang berlangsung hari ini. Saya, meskipun juga warga UIA, lebih sekadar pemerhati, dan monitaring perjalanan pemilihan untuk SRC/ Majlis perwakilan pelajar UIA, yang pastinya juga agak sengit kali ini.


Apapun, saya amat berharap semua pelajar2 UIA di kampus mana juapun antum dan antunna, jangan sekali2 lupa kita masih ada adab2 dan akhlak Muslim. Gara2 cenderung pada aliran mana pun, jangan kita kaburkan kebenaran dengan kedustaan dan pembohongan. Hormatilah di antara satu sama lain, kita masih saudara seaqidah dan seagama, dan janganlah gunakan cara2 yang tidak bermaruah sehingga sanggup menghina orang lain atau golongan manapun dengan penghinaan yang tidak selayaknya kita sebagai Muslim tonjolkan. Jagalah nama " Islamic" yang tertera pada nama UIA agar kita tak dipandang hina orang musuh2 sebenar kita.


Akhirnya, ingatlah .... jawatan itu adalah AMANAH - tidak akan selamat sesiapa yang mengdambakan amanah@ jawatan yang tidak layak dipegangnya atau hanya sekadar ingin menjadikannya sebagai batu loncatan untuk bermegah ataupun ada lain2 tujuan. WaAllahu a'laam .

Read More......

MENDAULATKAN KALIMAH ALLAH



Gege dan gegar sekali bumi Malaysia menjelang 2010, bukan sahaja kerana sibuknya rakyat Mlaysia dengan pelbagai sambutan Tahun Baru, yang masih belum berubah bentuk sambutannya .... berhibur dan dihiburkan dengan pelbagai acara @ konsert ... semuanya memaparkan sejauh mana Umat Islam khususnya menjadi penunuj jalan kepada bangsa2 lain tentang cara hidup Islam.

Realiti di depan mata, jelas menampakkan kedangkalan Umat Islam terutamanya warga kota yang sanggup bersesak2 .... semata2 menyambut Tahun 2010 Masehi. Sungguh berjayanya agenda Jahiliyyah untuk mencorakkan pemikiran dan gaya hidup Umat Islam dan di mana jua mereka berada .... arus perdananya adalah gaya hidup ala barat, sambutan New Year pun mestilah cara barat. Benarlah Sabda Nabi Junjungan Mulia SAW, sesungguhnya kamu pada akhir zaman akan mengikuti mereka sejengkal demi sejengkal, sekiranya mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan turuti mereka! Lalu para sahabat bertanya , " siapakah mereka Ya Rasulullah? " , siapa lagi selain daripada Yahudi dan kristian.

Sedihnya bila melihat paparan di Tv .... anak2 muda terkinja2, anak2 kecil juga diusung sama demi memeriahkan acara tahunan ini. Mungkin kita boleh bertolak ansur kiranya orang bukan Islam yang menyambutnya sedemikian, namun bagaimana pula kita Umat Islam yang amat berbangga bahawa Tuhan mereka adalah ALLAH .... tidak segan silu menjadi juara dalam setiap acara ....

Sekadar peringatan buat diri dan sahabat2 seAkidah ..... kiranya kita leka, musuh2 akan mencelah dan mencari ruang untuk mendakyahkan agama mereka menimbulkan syak wasangka ke dalam hati juhala'. Kiranya kita masih sibuk dengan cara hidup bertunjangkan hawa nafsu, tunggulah tika dan saatnya hukuman dari ALLAH Rabb sekelian Alam. Kejahilan yang melingkari Umat Islam mestilah dicari jalan untuk menoktahkannya dengan ILMU dan makrifaat yang benar.
mencari jalan pulang ....
Ibrah dari kontroversi ....

Biarkan isu ini agak reda sedikit setelah KDN membuat rayuan di Mahkamah, untuk menangguhkan keputusan lalu. Apapun kita sebagai Umat Islam mesti kembali bermuhasabah, jangan sekadar rasa terpanggil untuk memutlakkan Kalimah ALLAH hanya untuk Umat Islam, tetapi dalam bab2 yang lain kita hanya pandang sebelah mata sahaja. Contohnya, berapa ramai Umat Islam yang peka untuk menjadikan Islam sebagai cara hidup? Apa saja tindakan bertunjangkan kepada Suruhan dan Perintah ALLAH sebagai Tuhan kita? Amat malang sekali kalau kita dianggap juara dalam isu mutakhir ini, manakala dalam isu2 yang menyentuh Aqidah dan akhlak, hukum hakam dalam pelbagai aspek kita pandang sebelah mata saja.




Marilah kita jadikan ini satu peluang untuk kita semua Umat Muhammad SAW, yang menyatakan Tiada Tuhan selain ALLAH, dan menyaksikan bahawa Nabi Muhammad pesuruhNYa, untuk kembali menghayati ISLAM yang syumul tanpa memisah2kannya, atau hanya mengambilnya bila tersepit dan dirundung malang.




Ya, Maal Hijrah yang datang ... disusuli dengan Masehi 2010, mengajak kita kembali bertaut hati, mencari kebenaran dan mempertahankannya dengan penuh yakin dengan janji2 Rabbul A'lamin.

Read More......