JAULAH MASJID DI KOTA SINGA


JAULAH 2009 .... MENCARI MUTIARA HIKMAH

Alhamdulliah, sekian lama menyimpan hasrat untuk menjejakkan kaki di Kota Singa@ Temasik, sejak 14 tahun yang lalu. Pada tahunn 1995, iaitu tahun perkahwinan, saya amat berharap ada kesempatan melawat Singapura, kerana suami pada ketika itu masih mengajar di Sekolah Kampung Majidi Baru, JB. Kebetulan setelah berkahwin, sempat juga saya berada pergi ke Johor dua kali sebelum suami bertukar ke Sekolah Sultan Zainal Abidin, PJ. Selepas itu, seolah2 langsung tiada peluang yang datang. Kemudian melahirkan anak seorang demi seorang sehingga akhirnya tak timbul lagi hasrat saya ke singapura dalam jangka waktu terdekat.


Kesempatan datang tanpa dijangka .... my students dari IRKHSS'society akhirnya berjaya juga mengatur rancangan yang hampir tergendala untuk kembara ke Singapura. Manakala saya pula bersedia untuk bersama2 mereka, sebagai advisor society. Kebetulan Dr. Majdan pun bersedia sebagai wakil dari male lecturers.




1hb. Disember, 2009 - tarikh yang dipilih untuk berangkat ke Kota Singa .....

Ianya agak membuatkan saya kelam kabut kerana baru selesai Umat Islam menyambut Aidil Adha. Saya sekeluarga pulang ke Kelantan pada 24Disember, dalam keadaan fizikal dan mental saya yang amat penat kerana baru saja selesai tugas wajib ' markings papers of final exam'.

Sehingga 26hbNov, saya masih lagi menyelesaikan 'rechecking' all my students' results agar tidak ada kesilapan yang berlaku. Nasib baik ada 'broadband' ! Masih menghadapi situasi semester lepas, ada saja students yang tidak hantar assignments mereka, atau menyiapkan assignments mereka tidak mengikut arahan! Tanpa saya sedar ada tiga empat orang students yang submit 2 assignments mereka dalam satu 'binding', sehingga saya keliru. Manakala seorang student pula ... memang tidak hantar assignmentnya dengan alasan dah 'due date'. Buat penat je contact student tersebut dan minta emailkan segera, kalau tidak memanglah dia fail!. Oklah selesai juga tugas berat yang terpaksa dilakukan setiap lecturer.


Cuti raya, hanya 3 hari, di kampung .... melihat lembu dikorbankan seperti tahun2 lepas. Cuma kali ini raya di kampung agak meriah dengan kenduri kesyukuran Muzammil, anak lelaki kak Yah. Pada malamnya, 30November, saya berangkat ke KL seorang diri kerana suami dan anak2 masih menghabiskan cuti mereka sementara saya pula akan berada di Singapura.


PERJALANAN DI PERMUDAHKAN ....

Sebaik tiba di KL, terasa sekali kesunyian tanpa suami dan anak2 , kadangkala riuh rendah suara mereka adalah pengubat hati seorang ibu. Sehingga jam 2petang, my student call beritahu perubahan jadual perjalanan untuk ke LCCT. Pada asalnya kami semua akan bertolak dengan bas RapidKL dari kampus UIA, kemudiaan ke KL Sentral ambil bas terus ke LCCT . Jadi kenalah bertolak lepas asar supaya tidak berlaku sebarang kelewatan.


Akhirnya, muktamad ... mereka berjaya uruskan beberapa buah kereta untuk mengangkut kami semua ke LCCT tanpa mengikut jadual asal. Tindakan students amat saya hargai!

Kira2 jam 2 pagi, my students singgah mengambil saya di rumah, dan kami terus ke airpot. Mujurlah perjalanan kami dipermudahkan ..... kelihatan masih ramai wajah2 yang kepenatan kerana kami semua baru saja samapai dari kampung masing2.


Sebaik saja Solat Subuh di surau airport, kami bergegas menaiki AirAsia dalam tiga kumpulan. Kumpulan saya, diketuai Bro. Amin seramai 9 orang. Jam 6.45pagi, kami menempuh awan pagi, melihat suasana yang sungguh mengkagumkan .........

SUBHANALLAH , sekian lama tidak merasai perasaan yang begitu menyentuh kalbu, sesungguhnya di sebalik pemusafiran, terlindung seribu satu hikmah dan anugerah ILAHI merasai keagunganNYA . Di sebalik tingkap flight, saya meninjau suasana pagi sehinggalah kami semua melihat daratan yang di atasnyalah letaknya sebuah negara yang bernama SINGAPURA.


Alhamdulillah, kami tiba setelah menempuh perjalanan hampir 45 minit, tiba di Changi Airport, segala proses kemasukan kami sebagai pelancong tiada sebarang masalah besar.


KEMBARA PUN BERMULA ....


Syukur, kami disambut dengan penuh ceria lagi ramah oleh Encik Azman, selaku Pengerusi Masjid Al Huda, dan juga beberapa pelajar2 singaporean yang juga pelajar UIA. Terima kasih buat semua, Encik Azman dan isteri, encik Haris, Zahirah, Zahrah, dan juga adik2 dari AIMAN Youth Club.

Setelah menunggu hampir 30 minit bas yang akan membawa kami ke Masjid pertama yang akan kami ziarahi ... Masjid Al Huda. Program sulung kami dengan mengadakan majlis perasmiaan dan juga sesi taaruf dengan beberapa AJK Masjid. Terima kasih semua ... kami dihidangkan dengan sarapan yang cukup menyelerakan.


Jaulah kami seterusnya ke Masjid al Iman, yang merupakan di antara masjid yang berfungsi 'one stop centre' bagi masyarakat Islam sekitarnya. Ianya bangunan 5 tingkat, dilengkapi dengan kelas2 untuk sekolah agama, dan juga kelas2 untuk peringkat Preschool. Semuanya kelihatan begitu kemas dan teratur. Amat mengkagumkan! Solat Zohor ( Jama' & Qasar ) di sana, makan tengahari dengan hidangan nasi Ambeng! Memang sedappp! Kami semua makan dengan penuh berselera.

Selepas sessi taaruf dan briefing tentang masjid Al Iman oleh Ustaz Syakir Pasuni, kami dibawa meninjau setiap sudut dan ruang di bangunan yang menempatkan Masjid ini.

Akhirnya, kami dibawa ke Chalet yang disewa khas oleh Encik Azman. Terima kasih tak terhingga di atas jasa baik beliau. Kami akan menghuni chalet ini selama dua malam tiga hari .


Petangnya, sesi bersama Aiman Youth Club, beberapa orang dari ahli2 mereka sentiasa menemani kami sepanjang Jaulah kami. Ustaz Syakir sekali lagi meluangkan masa bersama ... membentangkan topik Youth Leadership. Begitu juga seorang lagi Ustaz muda.



HARI KE 2 ...



Program kami dengan anak2 yatim di Al Ma'wa, beberapa perubahan terpaksa dilakukan kerana anak2 Yatim penghuni MA'WA tidak semua dapat bersama kami. Jadi proram motivasi bersama mereka melibatkan anak2 remaja ( sekolah Menengah ) di anatara usia 12-15 tahun. alhamdullillah ... kelihatan mereka tidak kekok bersama dengan fasilitator dari UIA. Akhirnya kami teruskan jaulah ke Masjid Al Nahdoh, yang berdekatan lokasinya dari Darul MA'WA, ziarah, solat Jama' Qasar, serta makan tengahari selepasnya. Nampakya rezeki kami amat murah, kami dijamu pula dengan nasi Beriani Gham, berlaukkan kambing. Petangnya kami akan bershopping di MUstafa Centre, naik bas henti2 untuk pulang semula ke Chalet. Kelihatan semua ahli rombongan kepenatan kerana telah seharian dengan jadual padat kami. Apapun, kami amat teruja pada malamnya kami dijamu pula dengan BBQ ala Singapore taste.


Sambil makan2 .. kami bersembang sambil mencari luang berkenalan dan bertukar cerita, suasana amat harmoni , satu gambaran tautan hati dan ukhuwwah sesama Muslim. Syukur, segalanya dipermudahkan Allah.


HARI Ke 3..


Kami mulakan hari ini dengan bersiap sedia untuk ke destinasi seterusnya. Kami bertolak terus dari Chalet di tepi pantai dengan hati yang rindu untuk datang lagi. Perjalanan kami akan ke Muzium Islam yang terletak di Masjid al Nahdoh. Kemudiaanya kami dibawa pula ke MAIS dan Hub Halal , sebuah bangunan baru yang menempatkan beberapa jabatan penting bagi MAIS dan juga Sekolah al Irshad .


Pulang oh pulang !... kerinduan pada bumi Malaysia mula menjalar di hati kami. "Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri", sayup2 kedengarn di telinga saya suara Bro. Zawawi, dengan senyumannya yang tak lekang di bibir. Terima kasih pada my students, kerana mereka amat prihatin dan sentiasa tanya, " Ustzh ok ke?" . Mungkin mereka kasihan tika tengok saya termengah2 mengejar mereka semua (yang masih muda) terutama ketika kami bertukar bas dari satu stesen sehingga ke checkpoint.


Akhirnya, kami mengakhiri jaulah kami dengan meniggalakn stesen di Woodland menuju ke Larkin. Dari situ pula, sebuah bas sedia menanti kami untuk membawa kami pulang terus ke kampus UIA. Jam 3.30pagi ...





1- Komitment masyarakat setempat yang cukup mengkagumkan untuk memakmurkan masjid2 mereka, serta pengurusan masjid2 di Singapura memperlihatkan mereka benar2 ikhlas demi kebaikan Umat Islam .



2- Pengurusan yang cekap, dan profesional, serta pemantauan dari MAIS.



3- Program2 masjid berjaya menarik pelbagai kategori masyarakat Muslim, lelaki dan perempuan, muda dan tua ...



4- Kebersihan ' tandas' setiap masjid yang kami lawati, setengahnya boleh di bagi 5 bintang.


Moga Jaulah ini membuka minda kami semua, IRKHSS society ..... untuk terus istiqamah melaksanakan amal kebajikan samada di dalam kampus UIA atau di luar sana.










2 comments:

Salam K Na,
Mengapa tak pergi ke Masjid Al-Syakirin tempat Ust.Ahmad Sonhadji pernah bertugas dulu?
Sayang juga tidak ada program mengunjungi Mufassir tersebut alang-alang dah sampai Singapore.

Tapi itulah ketetapannya...
Memang pengurusan di Singapore amat tersusun, boleh la dijadikan sedikit sebanyak panduan buat kita.

Terharu saya membaca entri blog ini. Banyak ilmu yang dapat saya timba semasa bersama antum semua walaupun sekejap. Semoga Allah menguatkan lagi tali persaudaraan kita. Amin