Kembara ILMU ...

KEMBARA ILMU ... jangan lepaskan peluang itu!!!


Sekian lama saya menyepi dari menghadiri " International Conference" kerana gara2 budget Kulliyyah yang terpaksa dikurangkan, maka hanya lecturers yang present papers sahaja dibenarkan dan sekaligus layak attending any International Conference inside or outside Malaysia.

" Nak join tak International Conference under Dept. Fiqh?" , Kak J, selaku PA di Dept Quran and Sunnah ( QS) , menghubungi saya untuk mendapatkan pengesahan sebagai wakil dari Department QS.

" Ok, Kak J, Conference pasal apa ye? Final exam dah start, jadi saya sibuk sikitlah nak siapkan markings" . Saya sebenarnya berbelah bagi nak attend atau tidak, tapi terlintas pula peluang keemasan tak selalunya datang! Rugi pula kalau tak ambil peluang ini, rasanya 'registration fees' sebarang International Conference sekarang mencecah RM400-500, atau mungkin lebih.

" Ok, Kak J, masukkan nama saya dulu, nanti kalau ada sebarang masalah saya inform akak, ye, sebab hari tu saya kena invigilate my paper,tapi 3petang."


Begitulah tamatnya bicara saya dengan Kak J, terima kasih Kak J kerana sudi susah2kan diri call saya kat rumah kerana nak inform pasal Conference tu. Acap kali juga saya terlepas nak attend program2 penting kerana kesibukan kelas dan urusan family , dua tiga hari sebelum program bermula, barulah kelam kabut nak register.


" INTERNATIONAL CONFERENCE ON JURISPRUDENCE OF MINOROTIES IN THE LIGHT OF THE OBJECTIVES OF ISLAMIC LAW
( MAQASID AL SHARIAH )
الندوة العالمية حول فقه الأقليات في ضوء مقاصد الشريعة
تميز واندماج :
Cukup hebat tema conference kali ini, dan mengikut Dr Mek Wok, Head Dept. Fiqh and Usul Fiqh, IRKH - ianya sudah lama dirancang untuk dijadikan suatu Conference bersama@collaboration dengan International Institute of Islamic Thought and Civilization ( ISTAC ) dan juga Muslim World League.
Memandangkan isu2 yang diketengahkan menyentuh tentang situasi getir dan genting umat Islam di seluruh dunia. Umat Islam minorities khususnya, tidak putus2 dihimpit pelbagai masalah dalaman mereka, yang pastikan memerlukan sokongan dan dokongan semua Negara2 Umat Islam.


Alhamdulillah, 'opening ceremony' diserikan dengan kehadiran Sultan Haji Ahmad Shah, selaku Constitutional Head bagi IIUM, juga kelihatan ramai VVIP Malaysia khususnya yang terlibat dalam urusan rasmi Kerajaan Malaysia, seperti Tun Abdullah ( Pak Lah ) selaku ketua IKIM, Datuk Hamid Othman, Datuk Ismail Ibrahim, Datuk Dasuki, Othman Muhammadi dan ramai lagi Agamawan@cendikiawan pro kerajaan!.

Dr. Abdullah Bin Abdullah Muhsin al Turki, yang memegang post Secretary General Muslim World League ( MWL ) juga hadir dengan jet pribadinya dari Arab Saudi!


SESI PETANG ( 9/11/2009 ) , 2-5 pm:

Agak terkilan kerana tidak berkesempatan untuk mendengar pembentangan dari 3 panelist@speakers kerana terpaksa pulang semula ke kampus IIUM, kerana invigilate paper RKQS 1046A pada petangnya.


Beberapa speakers yang dijemput sebagai pembentang kertas kerja dari pelbagai negara minorities :
1- Dr. Muddathir Abdel Rahim, " The Ethical and Metaphysical Foundations of Pluralism in Islam "

2- Dr. Mohammad Al Sammak, " Islam and Minoroties".


3- Dr. Mohammad Fadel, " Who Needs an Islamic State: The Implications of Muslims Livings in Liberal Democracies for Contemporary Islamic Constitutional Theory" .
Nampaknya tajuk2 yang diketengahkan amat tepat dengan sasaran peserta2 selaku ilmuan2 Islam ataupun penggerak Masyarakat Islam di negara masing2. Moga tidak rugi selama 3 hari berkampung di Hotel Renaissance, Kuala Lumpur.

0 comments: