ERTI SEBUAH KECEMERLANGAN ....

Timbunan kitab2 yang perlu ditadah....


DEMAM EXAM @ DEMI SEBUAH KECEMERLANGAN ....


buku oh buku .....

Rata-rata golongan yang bergelar pelajar khususnya akan menetapkan target dan sasaran utama mereka untuk berjaya ... dan sekaligus mencipta kecemerlangan.Ibarat slogan Pak Lah semasa gah berkuasa dulu ... " Gemilang, Cemerlang dan Terbilang" .

tenangkan diri menghadapi exam ....

Manusia memang inginkan sesuatu yang boleh memuaskan jiwa mereka. Tak ada seorang pun yang inginkan kegagalan dalam sebarang usahanya di dunia ini. Seringnya, kita hanya harapkan natijahnya tinggi menggunung ... sayangnya tidak setimpal dengan hasil usaha yang dilaksanakan. Pastinya mereka ingin pencapaian yang baik serta memberangsangkan dalam hidup mereka, dan kalau boleh nakkan hasil hebat tanpa tumpah setitis peluh pun. MasyaALLAH ...

Minggu EXAM di IIUM Gombak dah pun hampir tiba. Demam EXAM @ imtihan mula terasa bahangnya .... bukan saja golongan students saja, malah kami lecturers pun dah gelabah nak selesaikan semua markings samada midterms, assignments yang bertimbun, markah bagi Imtihan syafawi dan banyak perkara2 titik bengit lagi kena bereskan sebelum tiba pula kertas2 Final Exam. Paling tidak minggu EXAM kami dah ready untuk marking pula kertas Final exam.

Rasanya di mana2 Universiti pun sama, tiba minggu EXAM, ramailah yang tension dan muka pun nampak kelabu asap! Dua tiga hari lepas saya tak dapat menahan marah, akhirnya keluarlah teguran kepada my students ... sekian lama saya perhatikan sebahagian female students seakan tak faham2 ... setelah lecturer sedang berada di depan mata pun, masih lagi nak bersosek2 ..... sikap ini dah lama saya perhatikan, ingatkan masing2 dah layak jadi ibu dan bapa orag, sepatutnya tak perlulah nak kena berleter dan menegur banyak2. Sepatutnya mereka semua dah faham dan jadikannya satu 'ADAB' waktu berada dalam kelas, masa belajar, belajarlah betul2, kalau ada soalan atau tak faham perkara yang diajar, boleh terus direct tanya lecturer.


Saya pun tanpa berselindung lagi terus menegur mereka, terutama banaat ..... kenapa sikap tak berubah, sebagai pelajar2 Islam, sepatutnya mereka menunjukkan komitemen yang cukup tinggi untuk berjaya dan cemerlang di dunia dan akhirat ... bukan sekadar dapat markah cukup2 makan je! apabila di bagi pula peluang kemukakan soalan, langsung tak ada response, senyap dan sunyi.

Maka teringatlah saya ketika berada di Qa'ah muhadhorah di Kuliyyah Bannat, Jami' Azhar suatu ketika dulu ... memang amat culture shock, dengan size fizikal mereka yang 'gah' @ besar dan tinggi, kecut juga nak berkawan dengan misriyyat. Namun, ramai juga dari mereka yang baik2 dan boleh dibuat kawan. Kakak2 senior sering berpesan kepada adik2 baru : " berkawan boleh, tapi jangan sampai bawa balik rumah" .


Pada mulanya agak pelik juga, kenapa mereka berpesan macam tu? Macam mana nak tahsin Lughah Arabiyyah kalau tak bergaul dengan mereka? Hati tertanya2 kerana tak dapat menggagak apa sebenarnya maksud senior2 kami itu. setelah bertanya pada kakak2 yang lebih senior, barulah jelas apa sebabnya. Rupanya ada yang 'baik sangat' dengan pelajar Arab, bawa mereka balik ke rumah sewa, makan sepinggan dan tidur sebantal, kemudian berlaku pergaduhan ... di antaranya berpunca sikap 'panjang tangan' pelajar Arab. Kemudiaan lebih malang lagi, pernah berlaku pembunuhan yang tragis ( peristiwa tersebut berlaku belum cukup setahun saya berada di sana) . Seorang tolib Malizi dari Kedah kena tikam dan meninggal dunia.


Selepas kejadiaan tersebut, barulah saya cuba lebih memahami waqi' Mesir yang agak mencabar berbanding dengan suasana@zuruf Malaysia. Lain padang lain belalangnya! Apa2 jua yang positif kita kena jadikan contoh@ qudwah hasanah ... yang buruk@ mungkar jadikan sempadan. Barulah selamat biar di bumi mana jua kita berada.


Ada beberapa 'adegan' yang menarik sepanjang pengamatan saya. Pelajar2 Arab Misriyyat, rata2 mereka amat aktif bahkan boleh dikategorikan ' hyperaktif '. sebelum kelas bermula, keadaan Qa'ah, amatlah bising kalah pasar borong Selayang. Ada di kalangan mereka yang berkasut tumit tinggi berjalan di atas meja kuliah dari bahagian belakang hingga kehadapan! Kami Miliziyyat hanya mengeleng2 kepala sambil mengucap panjang ... gelagat mereka yang amat asing bagi kami yang bersaiz kecil2 cili padi. Namun, sebaik saja terdengar "Ustz Ghai, Ustaz Ghai", keadaan terus berubah 100 percent.


MasyaALLAH, mereka terus duduk diam tanpa sebarang kata. Semua menikus, macam si tikus jumpa si kucing. Rupa-rupanya itulah budaya@culture belajar mereka. Masa main, buatlah bising sekuat mana pun mereka boleh terima, tapi .... masa belajar mereka begitu hormat sekali para muhadhir@muhadhiroh mereka, semua akan khusyuk belajar dan amat fokus. Tiba masa soal jawab, mereka bergaduh pula nak jawab soalan, " ana arfa' yadi awwalan!Masing2 mendakwa mereka lebih dahulu angkat tangan, dan mereka tak kisah jawapan mereka betul atau tidak. Ya, hebat sekali!.


Kami, Maliziyyat, @ wafidaat hanya mampu tunduk memandang ke lantai. Terasa amat kerdil tak boleh nak challenge stail belajar banaat Misriyyat, apa lagi kami yang masih lemah Bahasa Arab Fushah dan juga Ammi. Ya, itulah ujuan sepanjang jalan di medan ilmu. Tak akan terasa kemanisan sesebuah kejayaan tanpa usaha yang tinggi dan hebat. Semoga all my students .... akan berjaya melepasi ujian demi ujian ke puncak jaya.

Sempena final EXAM ..... Ustzh mohon maaf
sekiranya ada terkasar bahasa, terlanjur bicara
dan tidak melaksanakan tugas dengan cemerlang , dengan iringan doa agar semua my students terutamanya fokus 100% .... usaha dan plus pula dengan tawakkal kepada ALLAH.

Juga ... Jangan lupa jaga kesihatan rohani,
mental dan fizikal ... dan selamat semuanya


Read More......

BERKAMPUNG DI PANTAI BESERAH ...

EXTERNAL IEEP 2009 ...

Alhamdulillah, berlalu sudah program ( ISLAMIC ENHANCEMENT AND EVALUATIONS PROGRAMME 2009) atau singkatannya, IEEP pada tahun ini .... itu pada 24-25 Oktober yang lalu. Tahun lepas kami berkampung di Corus Paradise, PD, selama 3hari 2 malam. Bagusnya tahun ini kami ke Kuantan, di sebelah Pantai Timur.

Alhamdulillah, sekadar coretan kenangan saya dan family serta sahabat2 sekulliyyah, kami berkampung di Swiss Garden Resort and Spa, selama 2 hari 1 malam shj. Ramai juga yang mengambil kesempatan IEEP ini sebagai 'percutian keluarga'. Ramai juga yang datang bersama family masing2. Sebanyak 4 buah bas disediakan untuk membawa warga staff IRKHS ke Kuantan, dan mereka bertolak pada jam 10.00 pagi.

Bagus juga idea berkursus@bercuti ... Almaklumlah Kehidupan di bandar seringkali membuatkan dada kita rimas dan sesak, apa lagi anak2 yang bersekolah dari pagi sehingga petang hari. Mereka juga pun tension juga dengan rutin harian.

Anak2 saya mengadu tak 'puas' berada di sana, bagi mereka sekejap sangat ... bagi mereka tarikan utama ialah adanya swimming pool, tak makan pun tak apa. Begitulah, anak2 saya .... mereka jarang sebenarnya dibawa melancong kecuali apabila ada program2 yang saya dikehendaki hadir atau program wajib, dan begitu juga di pihak suami. Kami jarang sebenarnya membawa anak2 berjalan2 kerana beberapa keadaan yang tidak mengizinkan.

Saya pula suka anak2 ikut serta tetapi dengan syarat ... mereka jaga tingkah laku mereka, jangan buat hal. Memang sebelum bertolak masing2 dah angguk2 berulang kali tanda sam'an wa tam'an - akan ikut cakap umi dan abi! Sampai kat sana lain pula ceritanya.

Program kali ini memang santai, saya dan family tiba di sana pada lebih kurang jam 1.30tengahari, Dr Hanan dan family dah tiba awal sikit dari saya, dan mereka dahpun check in. Alhamdulillah di permudahkan segala urusan, pada mulanya saya dan suami ingatkan kami dah tersesat sebab seakan meraba2 mencari jalan menuju ke lokasi dengan berpandukan peta yang pihak committee bekalkan. Rasa perjalanan lambat sangat untuk tiba pada satu2 point yang dipetakan. Kami banyak bertawakkal ... janganlah sesat dan melambatkan perjalanan kami anak beranak. Ada yang dah merengek2 lapar.

Mujurlah ... lokasinya amat sesuai untuk berehat dan meronda2 bersama keluarga. Pertama kali saya dan family tiba di Pantai Beserah, dan terasa berada di kampung sendiri pula melihatkan kehalusan pasirnya, pantainya yang landai ... MasyaALLAH, indah sungguh ciptaan Allah, banyak sekali kehebatan2 di sebalik keindahan alam ini yang tidak kita hayati, sering pula kita melihat sepintas lalu tanpa terdetikpun perkataan 'SubhanaALLAH' .

Pada petang 5pm, kami berkumpul untuk senamrobic, dan games, ala2 sukaneka. Sekadar suka2 sambil beramah mesra. Saya pula tak sempat naik tukar baju sukan kerana turun lebih awal menemani anak2 mandi di Swimming pool, bimbang juga kalau tak ada yang mengawasi mereka.

Memang suasana meriah sekali apabila dapat berkumpul pada satu tempat saling bertanya khabar... kelihatan Dr. Abdul Razzak, Dr Ridwan, Laith Suud Jassem, Farid. Tengku Mohar, Afendi, Hanafi, Bari, Nur Uthmani,Yasir, Prof Rasheed Moten pun ada! . Manakala akhawaat@female pula, Dr. Saodah Wok, Saodah Abdul Rahman, Fatimah, Norbani, Sofiah, Adibah, Noraishah dll.

Di asingkan di antara male and female staffs, Kami berada dalam satu kumpulan besar, kemudian di berikan 3 buah bola ' poison ball ' - sesiapa yang dapat bola tersebut pada masa muzik dihentikan, maka dia terkeluar. Bagi female, akhir sekali tinggal 2 orang iaitu Dr. Noraihan dan kak Zai! . Slot akhir bagi pihak Male staffs kemudiannya mereka ber'tarik tali' ... hebat juga kudrat lecturers lelaki, walaupun dah berumur masing2 nak menang.

Hakikatnya, meskipun kami satu kulliyyah, sebenarnya susah sekali untuk bersua muka dengan semua staff yang bernaung di bawah satu bumbung. Kami dipisahkan oleh bangunan yang berasingan, di antara IRK dan Human Scinences. Jadi ramai juga muka2 lecturers yang tidak saya kenali mereka, terutamanya foreigners.

Selepas maghrib... kami ber'Tadarrus' al Quran. Amat bagus slot ini diadakan, dan saya rasa patut diadakan pada setiap IEEP. kami dari IRKHS, amat malang sekali kalau staffnya samada Admins atau Academicians jauh dari al Quran. Sedangkan inilah asas@masdar kepada disiplin ilmu2 Islam itu snediri. Begitu juga HS, proses Islamization of Knowledge hanya akan tinggal vision and mission sekiranya staff hanya memnadang sebelah mata saja untuk menerokai mutiara2 hikmah di dalamnya.

Hari kedua, pada 10.30am, talk disampaikan oleh Dr Badri sendiri dengan tajuknya...."TOWARD A REPUTABLE KULLIYYAH: WHAT THE KULLIYYAH NEEDS FROM ITS STAFF".


Dr Badri masih memperkatakan perkara2 dasar tentang tugas dan tanggungjawab para ilmuan Islam IIUM, teaching and research. Kami perlu berlumba2 merebut peluang untuk meningkatkan daya keintelektualan masing2 dan memantapkan niche masing2. Terasa diri ini semakin kerdil berbanding dengan orang lain yang hebat2 belaka. Satu cabaran yang perlu dihadapi jua.....

Selepas lunch pada 12 tghr, akhirnya, kami bersiap2 dan check out, sebelum bertolak balik ke KL hampir jam 2.00pm. Badan pun dah penat, anak2 pun terlentok tidur sepanjang perjalanan, dan esoknya saya nak kena ready ke kelas, dan anak2 ke sekolah.

Apapun, semoga IEEP ini mengeratkan ukhuwwah yang sedia terjalin sesama staff, walau apa jua pangkat dan status kita semua memikul amanah dan tanggungjawab untuk meninggikan Syiar Islam dan menegakkannya dalam kehidupan bermasyarakat. Jumpa lagi tahun depan.

Read More......

AGM IRKHSS ... sesi 2009/2010

AGM IRKHSS & NEW LINE UP 2009/2010
Alhamdulillah malam, 16Oktober 2009, jam 8.30 malam ... bermulalah AGM IRKHSS dan seterusnya pertandingan untuk memilih kepimpinan baru bagi society ini bagi sessi akan datang. Kali ini penyertaaan agak memberansangkan, 27 candidates bersedia untuk merebut kerusi yang diperuntukkan iaitu 20kerusi@ calon.


Kedatangan saya agak lewat sedikit, kerana terpaksa ke Stesen Petronas terlebih dulu, lantaran tanda amaran 'fuel' berwarna kuning. Jadi saya tawakkal memandu dari rumah terus ke Stesen Petronas yang terdekat dalam keadaan jalan menghala ke Greenwood sesak dengan pelbagai kenderaan.


Dengan kelajuan 60-70 km sejam, saya memandu menghala ke UIA, dengan harapan tidak terlewat sampai sebelum acara bermula. Dr Farid dah masuk ke Mini Audi, terpaksalah saya menahan rasa malu kerana kelewatan yag tak sepatutnya berlaku. Apa boleh buat, hari ini pun jadual saya amat padat ....

Saudara Presiden dalam ucapannya... menyentuh tentang beberapa perkara penting yang wajar dijadikan renungi kepada setiap pelajar IRK, dan penggerak IRKHSS pada sessi akan datang. Di antaranya; jiwa ( soul ) yang perlu digilapkan demi untuk mencapai kecemerlangan di dunia dan akhirat. Pelajar2 IRK paling dekat dengan pelbagai disiplin ilmu2 Wahyu, yang pastinya memberikan impak maksima kepada 'jiwa' dan aqliyyah para penuntutnya. Saya amat bersetuju dengan tazkirah@muhasabah Brother Aziz itu, kerana realiti jelas menunjukkan segelintir pelajar2 Agama atau takhassus dlm IRK, masih terpalit dengan isu2 moral dan disiplin. Sayangnya jika jiwa2 ini kosong dari ruh Agama dan cintakan Agama serta bercita2 menjadi pendokong2nya yang sejati. Ramai juga pelajar2 Agama ini terdorong menjadi sekadar di pinggiran dalam arus dakwah.


Internal IEEP 2009 .... hari yang sibuk.
Dari jam 8.30 am, sepatutnya telah bermula registration untuk Internal IEEP bagi Kulliyyyah IRKHS, yang melibatkan semua lecturers dari semua cabang ilmu IRKHS. Kemudiannya pada 9.00am, ia dirasmikan oleh our New Dean, Dr Badri Najib. Masya ALLAH ... ramai yang kagum dengan kemampuan Dean baru ini, yang memang amat cemerlang dan dedikasi sekali dalam 'pengurusan ' dan aspek pentadbiran sebuah Kulliyyah yang terkenal ini di IIUM. Moga IRKHS terus maju dan cemerlang dalam semua aspek duniawi dan juga ukhrawi.

Saya cuba tidak menguzurkan diri dari menghadiri program ini yang boleh dikategorikan sebagai 'wajib@compulsory' , pada tahun ini di adakan dalam dua bentuk, internal dan external. Pada 24-25 Oktober pula kami akan berkampung di Swiss Garden, terletak di persisiran Pantai Beserah. Bagus juga .... paling tidak kami berpeluang merasai suasana yang agak santai bersama family masing2.

Prof Dr. Ismawi dari Kulliyyah Architecture pula dijemput untuk menyampaikan ceramahnya tentang 'Academic Research', dalam English dan Prof Abdul Aziz Bargouse pula dlm Bahasa Arab. Saya dan Dr. Hanan malas berpindah ke dewan lain, so kami stay je kat Experimental hall. Apa pun, memang berbaloi dengar talk Prof Ismawi yang padat dengan slide stail 'achitecture'nya. Very touching!
Ibarat satu lagi tanggungjawab@amanah yang mesti dipikul oleh para ilmuan IIUM iaitu mereka dituntut agar menggiatkan usaha mereka ( berganda2!) bagi meneroka ilmu2 mengikut niche masing2 secara lebih agresif. Bajet agak besar, paling kurang setiap lecturer perlu memohon research grant sebanyak RM10k.
Hai, Nampaknya tidak cukup dengan sekadar 'mengajar@teaching' malahan kami mestilah berlumba2 meningkatkan kualiti research masing2. Kami kemudiannya dibahagikan dalam bentuk kumpulan mengikut Department masing2 diketuai oleh Head masing2, berbincang tentang proposal for Researches, dan Program tamat hampir 1 tengahari.

Kira2 jam 3.00pm, hadiri pula jamuan 'Aid Gathering' under Kulliyyah IRKHS, semua lecturers dijemput ke riverside di Bangunan Human Sciences. Sambil menunju majlis bermula, saya ke bilik Dr Hanan ( Arabic Department ), kami bersembang tentang musafirnya ke Indonesia, presenting her paper. Begitu juga Dr Nadwah dan Dr Saufi Man menyertai Seminar tersebut yang diadakan selama 3 hari. Pada awalnya saya bercadang 'join' sahabat2 lecturers ke Medan, tetapi bukan present paper, hanya sekadar mengambil kesempatan untuk 'kembara ilmu'. Namun hajat saya tidak kesampaian kerana hampir 4 hari saya pula demam sebelum tarikh seminar tersebut. Tambahan pula keadaan tidak mengizinkan untuk saya tinggalkan family seketika.

MasyaALLAH, memang hebat sungguh sahabat saya ( Dr. Hanan ), begitu bersemangat dan fokus dalam research berbanding dengan diri ini yang masing terkontang kanting dengan pelbagai ideae, tapi masih terperangkap dalam 'minda'. Nampaknya saya kena set semula my minds, mestilah mencontohi sahabat2 lecturers yang hebat2 dalam reseach mereka. Contohnya Dr Solehah, beliau dah pun bersedia untuk apply promotion as Associate Profesor! . Beliau junior saya, dan kami sama2 konvo Phd pada tahun sama 2006, namun beliau mempunyai komitmen yang hebat ... setiap tahun ke Oversea ... setahu saya beliau telah pun sampai ke Mesir, USA, Turki presenting papers!


Hampir jam 3.40 pm, saya kembali semula ke office, my students ramai dah tunggu untuk Imtihan Syafawi, terpaksalah teruskan kerana dah berjanji dengan mereka, Imtihan sepatutnya dari 3.30pm sehingga 5pm. Alhamdulillah, sebaik selesai, dengan badan yang letih kenalah pula saya bersiap untuk ambil Murshid di Educare lepas solat Asar. Begitulah, hari yang penuh dengan kesibukan .... tak habis2.



AGM IRKHSS ....
Saya sekadar mengucapkan sekalung tahniah kepada adik2 pimpinan sessi 2008/09 yang telah berjaya menerajui IRKHSS .... terutama saudara Aziz selaku Presiden IRKHSS, pimpinan2 termasuklah Ubaid,Zikriyyah, Manal, Siraj, Fadhil, Farouk, Husnul Azam, dan ramai lagi. Sekalipun mereka tidak diberi sebarang habuan@gaji, mereka telah menunjukkan komitmen yang tinggi, melaksanakan pelbagai aktiviti@program dan sekaligus melakukan kebaikan untuk para pelajar IRKHSS. Moga mereka akan menjadi pelajar2 cemerlang.


Kepada pimpinan baru IRKHSS ....
Tingkatkan daya kepimpinan antum wa antunna, jadilah contoh kepada para pelajar2 lain yang tidak berminat untuk melibatkan diri dengan students activities, sesungguhnya 'kepimpinan' bukan untuk bermegah dengan pangkat atau gelaran, tetapi ianya adalah AMANAH ... ingat, ianya satu tanggungjawab yang mesti ditunaikan sebaik mungkin. InsyaALLAh, ganjaran Allah sentiasa menanti bagi orang2 yang ikhlas. Jadi ... Do your best, and dont forget your studies!!!
ok .... Sekian, sekadar peringatan untuk kita semua.

Read More......

OPEN HOUSE ... SEHINGGA PENGHUJUNG SYAWAL


OPEN HOUSE, tradisi Masyarakat Malaysia Moden ....


Seakan menjadi tradisi bagi Umat Islam di Malaysia, Open House sehingga ke penghujung Syawal, sehingga ada yang tak sempat habiskan puasa 6 di bulan Syawal. Memang ada pro dan kontranya. Open house diadakan hampir di setiap Jabatan, Kulliyyah, Universiti, kementeriaan dan kawasan kediaman. Apa lagi, bagi yang mempunyai selera makan yang tinggi, nampak sangat gelagat dan cara makan seperti orang yang tidak menjamah makanan dua tiga hari. Yalah, rezeki di depan mata, kadangkala semuanya nampak sedap dan enak, sehingga terlupa bagi yang ada diabetis, masalah jantung, kolesterol seakan-akan mereka tak kisah lagi dengan saranan doktor agar menjaga pemakanan dan mengambil makanan seimbang.


Kelmarin, sabtu ( 17 / Oktober) saya sendiri menerima 5 undangan Open House dan satu majlis kesyukuran. Open House & Aid gathering termasuklah di SMK Sungai Pusu, Masjid al Syakirin ( Batu 5), Dr.Maziah di Sering Ukay, IPrisma di AU2, dan kawasan kediaman saya sendiri iaitu di Kuarters Institusi Pendidikan ( KIP) SMK Sg Pusu ( malam lepas Isya'). Begitu juga majlis kesyukuran Cikgu Kamariah sempena perkahwinan anak lelakinya juga diadakan selepas Maghrib. Akhirnya saya pilih yang dekat .... yang agak jauh rasanya tak larat termasuklah Open House Kak Maziah dan adik2 Iprisma. Maaf ye! Tak mampu nak memenuhi kesemua undangan, badan pun terasa amat penat.


Jadi saya sekeluarga memilih menghadiri Open House di SMK Sungai Pusu, digandingkan sekali dengan program "Family Gathering" khusus untuk warga guru dan ahli keluarga mereka. Seawal jam 9 am, saya sekeluarga bersiap dan kami menghadiri majlis tersebut, sehingga ke acara sukaneka bagi anak2.


Alhamdulillah, suasana agak meriah dengan penyertaan anak2 guru dan staff SMKSP, makan2 , sambil bertanya khabar. Sempat juga beramah mesra dan bertanya khabar dua tiga orang guru dan saya kenal, Ustazah Hayati Adni, Cikgu Anisah, Haslinda ( Kauselor sekolah). My ex-student, Hazakirah datang menegur, rupa2nya dia masih ingat pada saya, dan mengajar di SMKSP hampir 4 bulan sebagai guru sandaran. Baguslah, sekurang-kurang anak2 murid saya telah memulakan kerjaya masing2 dalam pelbagai bidang. Dalam kesempatan itu, tak lupa saya titipkan semangat padanya supaya 'sambung belajar' jika tak ada halangan.



Anak2 ... Naseh, Kash, Bariyyah dan Murshid masing2 menyertai acara sukaneka dan nampak semangat juga mereka nak menang!. Manakala Afdhal tak berminat dan minta balik lebih awal, katanya " tak de geng ". Itulah gelagat anak2, semakin besar, semakin ikut selera sendiri. Tapi sebagai ibu, saya tak paksa anak2 ikut cakap kita seratus peratus. Kita bagi mereka ransangan, apabila menyertai acara berbentuk pertandingan, sebenarnya boleh membina 'yakin boleh' pada diri anak2. Kalah menang perkara kedua!


Kesempatan ini saya mohon berbanyak maaf kepada adik2 'Iprisma' kerana tak dapat nak memenuhi undangan kalian. Hati sangat2 teruja untuk bertemu dengan adik2 junior sama ada yang pernah berkenalan maupun tidak. Kepada pimpinan Iprisma, Ustz Mat Nor dan isteri, Zulhazmin, Rafidah, Aidah, Hidayat, dll ..... InsyaALLAH, di lain kesempatan kita jumpa lagi.


Begitu juga Kak Maziah dan Ustaz Wahab teringin sangat nak ziarah rumah baru mereka di Seing Ukay, namun niat tak kesampaian. Jangan marah atau kecil hati ye Kak Ma! dan jangan serik jemput lagi tahun depan.



Apapun ... itulah kita sebagai manusia, tak semua keinginan kita untuk menunaikan hak sahabat2 dan kenalan kita mampu kita penuhi, terpaksalah membuat pilihan mengikut kemampuan masing2. Saya pun teringin sangat nak buat 'OPEN HOUSE' tapi keadaan rumah tak mengizinkan. InsyaALLAH, ada peluang lagi kira di izinkan ALLAH dan panjang umur.


Read More......

Perginya seorang SYAHID




LAMBAIAN SYAHID DI BUMI AL QUDS

photo: dari blog rijal82.blogspot.com

Dua tiga hari selepas Umat Islam di Malaysia menyambut lebaran 1 Syawal 1430H, saya menerima satu sms dari my student, Manal berbunyi: " Ubaidah, seorang pelajar UIA di tembak mati selepas keluar dari masjid....".

Amat tersentuh sekali berita yang saya terima ... tiada airmata, tiada perkataan yang bisa mengungkapkan kesedihan hati mengenangkan 'syahidnya' seorang Ubaidah. Meskipun saya tidak mengenali akh Palestine ini, namun saya yakin beliau pastinya beliau adalah di antara pemuda2 Islam Palestine yang mempunyai semangat jihad yang tinggi untuk sama2 membebaskan bumi al Quds dari kekejaman Israel dengan air mata maupun darah.


Kemudian saya terbayang beberapa pelajar Palestin di UIAM yang saya kenal, Nabil Herbawi, Samir, dll. Apakah mereka juga akan menerima nasib yang sama apabila kembali ke tanah air al Quds yang tercinta? Nampaknya pihak regim Israel tidak akan membiarkan para intelektual Palestine ini menabur bakti untuk anak bangsa mereka, andai saja ada peluang, mereka pastinya mensasarkan anak2 muda ini sebagai sasaran mereka untuk dihapuskan sebelum mereka memulakan langkah perjuangan.


Selepas cuti Raya, saya masih mencari2 lagi berita tentang Ubaidah, dan kemudianya terpandang sekeping poster yang terpampang di noticeboard menghala ke classroom, yang merujuk kepada 'Syahidnya Obaidah al Qudsi', alumni UIA, kembali ke kampung halamannya dan.... SYAHID. Jadi, benarlah sms yang saya terima, dan tepatlah sangkaan saya, pastinya dia adalah pemuda pilihan Allah dan telah pulangnya kepada Khaliqnya pada bulan yang penuh keberkatan.


Masih tidak berpuas hati dengan maklumat yang terlalu umum, saya menjejaki carian ' google', dan Alhamdulillah , dapat apa yang saya hajati setelah terlintas nama Dr. Hafizi iaitu speaker dalam program " Al Aqsa in Danger" sehari sebelum Ramadan yang lalu. Semoga berita yang saya petik dari blog Dr Hafizi memberikan sedikit sebanyak maklumat lebih tepat tentang kejadiaan tersebut.
Moga 'rohmu' ya Ubaidah kembali kepada Tuhanmu dengan tenang dan damai .....orang -orang yang syahid itu tidak mati sebagaimana sangkaan manusia, malahan mereka sentiasa hidup dan dilimpahi dengan rezeki di sisi Rabbal a'lamiin.






" KHAIBAR KHAIBAR YA YAHUUD! JAISHU MUHAMMAD
SAUFA YA UUD! "





PACE Malaysia extends our deepest condolence to the family of Ubaidah Alqudsi, a young promising man who's life was cut short by the barbaric zionist soldiers (news of his murder attached). Ubaidah Alqudsi an alumni of the International Islamic University of Malaysia (IIUM) was scheduled to have his wedding reception right after the Islamic festive Eid-ul-fitr. Ubaidah Alqudsi, is but one of the many thousands of Palestinians, young and old who paid the ultimate price for the freedom and liberation of their homeland.


The tragic death of Ubaidah Alqudsi is a reminder to the whole world that in occupied Palestine, as long as you are a Palestinian you are a legitimate target of the zionist.PACE called upon the international community to condemn the wanton killings of the Palestinian people and countless other violations of human rights and crimes against humanity inflicted upon the Palestinians almost on a daily basis.After 62 years of being dispossessed of a homeland and 42 years of occupation.


PACE and the people of Malaysia prays for the soul of Ubaidah AlQudsi and for his family and every Palestinian families who have lost their dear ones at the hands of the zionist. PACE Malaysia will continue to support the Palestinian cause and strengthen our solidarity to end the persecutions of Palestinian people.Assoc Prof Dr Hafidzi Mohd NoorDirectorPACE (Palestine Centre of Excellence)


(The event of the murder and a synopsis of the martyr Ubaidah Alqudsi has been related by Abdullah Mujahid Hassanuddin, a Fellow Researcher of PACE, and a fellow student at IIUM)
_____________________________________________________________________

Ubaidah Alqudsi, a Palestinain artist, known among his friends for his beautiful voice and lovely character. 2 days ago, Ubaidah passed away in an Israeli hospital, after being held as an injured prisoner. On 26th August, Obaidah was heading to the Abraham Mosque in the Old City of Hebron. While walking to the mosque, Israeli soldiers shot him 4 explosive bullets; two in the abdomen and two in his legs.Ubaidah, the peaceful soul was murdered in the street in cold blood. Ambulance vehicles were prevented from attending to his bleeding body for 30 minutes. Seeing him bleeding didn’t satisfy their evil lust for blood, hence, they beat his body mecilessly. After a while, he was arrested and sent to an Israeli hospital in occupied Jerusalem. Ever since Ubaidah was under their custody, he was in the state of comma.


Ubaidah spent about 3 weeks in the Israeli hospital; and his family was not allowed to visit him till the last day of his life!On the morning of the 13th of September, Ubaidah’s soul departed to meet his creator seeking his ultimate justice. Hasbunallahu wa ne’mal wakeel (Suffice that Allah be our sustainer)Ubaidah will always be remembered among his family and friends for his sweet voice and lovely smile. His poetry and Nasheed will always be celebrated by Palestinians, Muslims and all the free people of the world as true words of wisdom and honor.Synopsis about the martyr:Ubaidah Maher Abdul Mu’ti Alqudsi Dwaik.


Born in 1984 in Hebron city-Palestine to a respected family, his father is a well known ustaz (religious scholar) and businessman. Ubaidah started his education at an eraly age of 5 at the Islamic Youth Socity kindergarten. He went to school at the Al-Shar’iyah School of the Islamic Charitable Organization. He completed high school education in 2002 with flying colours (A total score of 84 %). He went on to study at the International Islamic University Malaysia (IIUM) where he earned a bachelors degree in Communications and Journalism. At the University, Ubaidah was very active in extra-curricular activities and was always involved in any issues of global and islamic importance. Ubaidah was elected into the main committee of the Al-Aqsa friends’ Society in 2003 and serve for one year as one of its most active members. From 2004 till 2007 he led the famous Al-Aqsa Nasheed Group at IIUM.


In 2008 he returned to his hometown in Palestine to live with his family and run his father’s business. He got engaged few months later and arranged for his wedding to be held right after eid alfitri. Unfortunately, the crinminal Zionist soldiers didn’t let his family celebrate this eid happily nor let Ubaidah’s fiancĂ©e enjoy her future with him!--Wan Abdullah Mujahid bin HasanuddinTimb. PresidenKelab Rakan Siswa Islah MalaysiaFellow ResearcherPalestine Centre of Excellence


Posted by Dr Hafidzi Mohd Noor at 2:24 AM

Read More......

KENDURI DAN KEMBARA RAYA 2009

KENDURI DAN KEMBARA RAYA 2009

Kepulangan saya dan sekeluarga ke kampung sempena Aid al Mubarak kali ini terasa amat singkat, hanya berada dua hari sebelum Syawal dan pada 4 Syawal telah kembali di KL. Seawal 2.00pagi, kami bertolak kembali ke KL, diselaputi kabus pagi. Anak2 dikejutkan dan mereka menyambung tidur di sepanjang perjalanan. Nasib baik tak banyak kerenah.


Saya amat berterima kasih pada suami kerana beliau berkorban … sanggup memandu di saat kami pula ( isteri dan anak2nya ) dibuai mimpi. Saya memang tidak dapat menemaninya berbual@ atau menemaninya sepanjang pemanduaannya, kerana saya seorang yang tak tahan berjalan jauh, kalau pun tak mengantuk, saya paksakan diri ‘tidur’ atau tidur2 ayam, sejak kecil lagi saya agak lemah fizikal dan tak tahan berjalan jauh, mabuk darat!


Tiba di KL, jam 10.30 pagi, terus singgah di Greenwood beli nasi lemak dan roti canai untuk sarapan kami anak beranak. Sebenarnya kepulangan ke KL pada raya ke4, kerana kami mengambil keputusan untuk menyertai kenduri 2 orang anak saudara, iaitu di Tangkak pada Raya ke5, dan di Batu Pahat pada Raya ke7. Anak2 apa lagi... merekalah yang terlebih ‘excited’ ke sana. Mereka pun belum pernah dibawa ke mana2 daerah dan kawasan di Johor.

Muzammil, anak Kakak Yah sulung akhirnya bertemu jodoh dengan orang Tangkak. Setelah mendapat 3 menantu lelaki, semuanya bukan anak jati Kelantan; seorang Kedah, Selangor dan KL. Jadi menantu perempuan Kak Yah pula dari Johor. Nampaknya mindset keluarga kami dah berubah, selera pada orang luar Kelantan pula!


Apapun, masih satu bangsa, dalam satu Negara. Beza Cuma pada longhat dan lidah pertuturan, selera makan pun dah bercampur baur. Kali ini saya cuba juga hadir majlis Kenduri anak saudara jika diizinkan ALLAH dan tak ada aral melintang, almaklum suami pernah kena heart attack tahun lepas, jadi saya telah maklumkan pada Kak Yah awal2 lagi. Kalau suami tak sihat dan rasa kurang mampu drive ke Johor, mungkin hanya saya dan 3 orang anak dibawa bersama.

Apa yang paling penting, kehadiran saya dan keluarga sebagai tanda sokongan kami kepada kak Yah yang banyak membantu adik2nya semasa kami kecil , lebih2 lagi setelah kematian ayahanda.
Secara tak langsung, kenduri Raya ibarat gathering kami ‘ Kelab Keluarga Hajjah Fatimah’ , hamper setiap tahun kami akan mengadakan ‘gathering’ atau family day sempena raya atau cuti sekolah, bergantung pada keadaan. Maklumlah, ramai yang menetap dan bekerja di KL, termasuklah saya, kak Khairiah, abang kie, abang Zie dan adik bongsu, Ustz. Mawardi. Jadi kesempatan yang ada untuk kami berkumpul adik beradik dan keluarga masing2 juga sepupu2 yang dapat ikut serta.

Kenduri di Tangkak.

Kali pertama sampai di Tangkak, berhampiran dengan pekan Tangkak, dan kebetulan keluarga mentua Muzammil pengusaha ‘homestay’, jadi kami tak ada masalah penginapan untuk dua hari dua malam. Majlis Aqad Nikah pada malam 5 Syawal, selepas Isya’, hanya Kak Yah dan anak2nya sahaja yang menghadirinya, manakala kami yang lain2 akan berangkat pada paginya. Rancangan awal bertolak dari rumah Abang Zie di Bandar Baru Bangi pukul 8.30pagi, biasalah jam 10.00 barulah semua bersedia untuk bertolak. Kami dari jam 8.30 dah pun tiba di rumah Abang Zie. Rupa2 masih ramai yang belum sarapan dan bersiap untuk bertolak. Itulah resam kalau dah ikut jam Melayu. Memang selalu layu!

Perjalanan hampir 2 jam, ketibaan rombongan pihak lelaki ke rumah pihak perempuan secara rasminya pukul 2.30. Jadi pihak tuan rumah minta kami makan dulu, alang2 dahpun sampai dari KL. Satu perkara yang saya tak berapa berkenan ialah pihak perempuan siap dengan DJ yang menyediakan lagu2 ….. macam2 lagu bukan lagu ‘ Pengantin Baru’ saja, kemudian tu siap ada karaoke jemputan pula ( bekas peserta akademi Fantasia! ). Masih jahil dan tebal dengan budaya lapuk. Kami kat Kelantan dah lama tinggal tradisi tersebut. Alangkah baiknya majlis Kahwin diiringi dengan kalimah Tayyibah dan alunan nasyeed yang mengingatkan hadirin hadiraat tentang kehidupan ini yang bersifat sementara.

Batu Pahat…..

Kenduri ke2, pula di Parit Sulong, Batu Pahat, rupa2nya jarak dari Tangkak hampir 1 jam setengah. Suami pulang ke Kl dengan Kash, jdi saya dan anak2 yang lain tumpang kereka Kak Long Zati dan Kak Bah. Konvoi kami tersesat dan ttersilap masuk Parit! Yang kami cari Parit Laman Lapis.

Majlis bermula pada 2.30petang, tapi akhirnya pada jam 3.00 petang. Abang Ngah, anak Abang Lukman bertemu jodoh dengan orang Parit Sulong, dan nampaknya bertambah melebarlah pengaruh rakyat Kelantan menawan Johor pada PRU13 nanti.
Tubuh terasa amat penat sekali, setelah dua majlis kenduri, dah tak larat nak bertahan dalamm perjalanan, jadi saya cuba merehatkan diri sebaik mungkin.
Kembali ke KL, saya dan dua orang anak tumpang kereta Mawardi, manakala anak2 lelaki seramai 3 orang tumpang kereta Aiman, kak Yah Khairiah.

Kak Moh dan Abang Rahimi kemudiaan ajak kami singgah di rumahnya untuk makann malam. Terpaksalah singgah sekejap, alang2 dah tumpang orang, lagipun kak Moh bersungguh2 agar kami semua ( sepupu2) ziarah rumahnya, ramai yang bertamu ke rumahnya di Taman Selasih, di Greenwood.
Akhir sekali, kira2 jam 10 malam, barulah tiba di rumah, dengan keadaan badan yang lesu dan teramat penat.

Alhamdulillah, Berjaya juga saya mengharungi kembara@kenduri RAYA 2009. Bersama keluarga dan sanak saudara. Moga tahun depan kita jumpa lagi.



Read More......