SALAM LEBARAN ... 2009




RAYA lah dengan penuh rasa syukur


Alhamadulillah, Maha Suci ALLAH Rabbul A'lamiin, Maha Agung kekuasaanNYA, Maha Indah ciptaanNYA, DIAlah yang selayakNYA disembah oleh setiap makhlukNya di bumi dan di langit, di lautan maupun di daratan, namun berapa ramai hamba2NYA yang benar2 bersyukur dan tunduk penuh kehambaan! Hanya segelintir sahaja ....



Alhamdulillah, lebaran @ Syawal menjelma jua, meskipun segelintir manusia yang beriman kepadaNYA merasai kedukaan kerana Ramadan telah pergi meninggalkan kita, dan bulan berkah itu telah pergi, kerana itulah Sunnahtullah fil alam. Maka kita perlu sedar peluang sering terbentang di hadapan mata kita, namun kita sendiri yang terus lalai dan leka dengan kehidupan duniawi ini sehingga kita merasa begitu selesa dengan apa yang telah kita kerjakan, tanpa merasakan betapa sedikitnya amalan2 kita, masih rendahnya mutu ketaatan dan pengabdiaan kita kepadaNYA, dan masih jauhnya kita dari meneladani sirah Para anbiya' dan Mursaliin, para sahabat dan tabien al awwaliin.




Apapun, moga-moga setiap amal ibadah kita sepanjang Ramadan yang lalu walaupun nampak kecil dan kerdil di sisi pandangan manusia, kita harapkan jua ganjaran yang diberikan di akhirat sana. Kita adalah manusia biasa yang perlu terus berusaha agar menjadi yang lebih baik dari sebelumnya. Jika sekiranya kita sekian lama agak jauh dari ketaatan kepadaNYa dan AgamaNYa, kenapa kita masih berlengah2 lagi sehingga umur semakin meniti senja.
Itulah sedikit tazkirah buat diri sendiri.



Kembali ke kampung


Rata-rata penghuni kota2 besar@ bandar2 di seluruh tanahair mula bersiap sedia kembali ke kampung halaman masing2 pada peghujung Ramadan, lambaian Syawal sekaligus mengingatkan mereka kepada nostalgia dan suasana kampung yang nyaman lagi harmoni. Cukup mengikat hati manusia kota kembali ke kampung kelahiran masing2. Ya, satu tradisi yang amat baik dan perlu diteruskan sampai bila2.




Begitu juga saya sekeluarga, kami bersiap sedia pada penghujung minggu iaitu hari Khamis, pada padanya 3.40am, kala masih ramai yang sedang enak dibuai mimpi. Kami telah memulakan perjalanan ke Kelantan, dan bersahur di Masjid Raub. Nampaknya bukan family saya saja yang memilih masa dan waktu ini, ramai lagi keluarga2 lain juga yang dapat bercuti lebih awal, pastinya demi mengelak 'trafik jam' sepanjang perjalanan.




Seusai Solat Subuh, perjalanan diteruskan dalam keadaan cuaca yang amat baik sekali, redup sepanjang jalan, sesekali terlintas apakah semalam " Lailatul Qadr? Sedih juga sebab tidak sempat Qiam mullail dek menyediakan bekalan untuk makan sahur nanti. Kira2 pukul 2.30am, saya dikejutkan suami untuk bersiap apa yang patut sebelum bertolak tika anak2 masih tidur nyenyak. Dalam hati saya tolak ketepi perasaan terkilan, kerana terasa 'miss' pada waktu yang paling baik untuk solat sunat,bertahajjud dan bermunajat padaNYA saya pula dalam musafir 'balik kampung'. Apa yang penting, sebagai muslim semua amal perbuatan kita adalah ibadah, sebagaimana setiap zikir, tahmid, istighfar juga adalah ibadah. Maka, masa yang berbaki jangan dipersia-siakan.



Kota Bharu kala malam




Alhamdulillah, dengan penuh rasa syukur, sampailah kami di bumi Kelantan Darul Naim hampir jam 11pagi, Masih awal, pagi Khamisyang cukup hening, damai dan saya terasa begitu lama sekali saya tidak menjenguk negeri Serambi Mekah ini, rasa tenang menguasai seluruh raga melihat suasana yang aman dan harmoni. Jauh dari huruk pikuk kota. Moga keberkatan ALLAH ada di sini selamanya.



pasar Siti Khadijah masih seperti dulu kemeriahannya....



Persiapan RAYA....

Macam biasa, kaum ibu paling sibuk di dapur, maka pada hari Sabtu, 29 Ramadan, saya mengambil kesempatan membantu ibu di dapur, menu pilihan kali ini ( untuk hidangan di pagi Raya ialah Kuzi kambing dan ayam! Dari rumah mentua di Pulau Pantai Kundur (PPK), saya minta suami hantarkan ke rumah bonda sebab kasihan dengan keuzurannya ( sakit2 lutut), pasti dia tidak sekuat dulu lagi. Setelah berkahwin kenalah pandai bagikan masa di antara rumah ibu dan mentua. Nasib baik jarak kedua2nya dekat. Kebetulan juga Kak Yah( kakak Sulung ) kali ini beraya di KL, kerana anak ke4nya bakal melangsungkan perkahwinan di Tangkak, Johor pada Raya ke5 nanti. Mulanya Mek bercadang ikut sekali ke KL dengan Kak Yah, tiba2 saat akhir 'cancel' sebab dia tak sampai hati nak tinggal Solat Sunat Tasbihnya di Surau berdekatan rumah kami. Kemudiaan saya dan seorang lagi kakak yang juga menetap di KL serta abang Zie juga akan pulang beraya. Jadi makin kuatlah alasan Mek untuk tidak beraya di KL!



Masak Kuzi ...





Bagi orang 'Kelate' sendiri masakan ini amat special, sebab nak membuatnya memerlukan masa yang panjang. Semua bahan2nya perlu digoreng terlebih dahulu termasuklah bawang merah dan bawang besar (kemudian dikisar), kacang badam, kismis. Begitu juga dengan ayam@daging kambing mesti digoreng selepas diperap dengan za'faran. MasyaALLAH, rasanya dah lebih dua kali saya mengikuti masakan ini disiapkan, namun masih tak confidence nak masak sendiri. Jadi kali ini saya nak belajar sekali lagi dan teliti betul2 supaya resepi istimewa ini dapat saya lakukan sendiri nanti.
Seharian saya menggoreng ayam dan daging kambing, sehingglah waktu zohor. Selepas berehat seketika sambung kerja2 didapur, tapi kali ini bahagian kedua, iaitu menumis sebelum memasukkan bahan2 yang telah digoreng sebelumnya. Satu demi satu saya perhatikan sehinggalah Mek memasukkan susu sejat hampir 4 tin. MasyaALLAH, patutlah lemaknya amat berbeza dengan lemak gulai2 yang lain. Akhirnya hampir jam 5 petang semuanya selesai dan saya pula kena pulang semula ke rumah mentua dan bawa sekali 'kuzi' untuk hidangan Raya di sana.

Balik ke rumah mentua pula, nasib baiklah suami dah belikan beberapa jenis lauk kerana dah penat untuk memasak hidangan berbuka puasa di sana. Alhamdulillah, Kakak Ipar, kak saniah dah sediakna ikan percik dengan dua orang anak perempuannya. Jadi, saya hanya tolong apa yang patut sahaja.

Itulah pengalaman yang kadang2 kita tidak rasa ianya suatu yang penting dan manis dalam kehidupan kita. Tapi, bila dikenang semula, barulah ianya menjadi satu ingatan abadi setiap kali menjelangnya Syawal di kampung.

Begitulah ceritanya ... Raya kali ini, suasana masih hambar di pihak mentua kerana ibu mentua masih belum pulih sepenuhnya dari serangan angin ahmar tahun lepas. Jadi, saya kenalah mengambil alih banyak perkara di atas rumah tersebut. Sekadar menyapu sampah dan menyediakan kelengkapan pinggan mangkuk untuk dihidangkan esok pada tetamu yang datang. Masa begitu suntuk dan saya tidak mempunyai banyak pilihan untuk menceriakan rumah mentua.

Anak2 ... adalah yang paling ceria! Tak henti2 berlari ke sana ke mari terutama kash dan Murshid. Nampaknya keaktifan mereka termasuklah abang2 mereka serta sepupu2 berganda2, dan mereka begitu excited nak main mercun dan ronda2 keliling kampung .... kesian pula pada ibu mentua, kebisingan anak2 saya agak sukar dikawal.

Alhamdulillah, Hari Raya 1, di pihak mentua berjalan lancar, saudara mara yang selang dua tiga rumah datang, kak Yah, Kak Nik, dan anak2 nya semuanya pulang ... Nida dan kie dari Sarawak, Mizi dari Penang, Atie dan suami dari Besut. Mak mentuapun nampak sedikit terubat hatinya.


HARI RAYA 2

Kali ini saya mohon pada suami untuk menziarahi saudara mara di kampung saya di Kampung Nipah, Bachok. Semakin susut bilangan anak2 muda yang menetap di kampung. Wajah2 tua masih tersenyum menyambut kepulangan anak2 kampung yang merantau jauh sehingga ke Sabah dan Sarawak, dan Aid Mubarak ini memberi mengubat sedikit sebanyak hati2 yang kerinduaan.
Kalau ikut hati, rasanya ingin melawati beberapa buah rumah saudara mara terutama yang uzur dan sakit2. sehinggalah ke petang. Kasihan pula pada suami, nampaknya dia masih letih memandu dan tak patut saya bebankannya dengan keinginan saya.

Sampai di Bachok, kebetulan sepupu sebelah ayah, 'Za' buat sedikit jamuan untuk anak beranak. Jadi kami pun tumpang sekaki, seronok sekali bila melihat hampir seluruh keluarga bertemu mata dan bertukar2 cerita. Adik beradik ayah semuanya dah kembali ke rahmatullah. Sebuah sekolah Arab ' Sekolah Arab Yaaakubiah Nipah' ( SAYN ) menjadi kebanggaan kami kerana nama datuk ' Yaakub' atau dikenali sebagai 'Ayah Kob' akan sentiasa diingati sebagai nama orang yang mewarisi "Pondok Nipah" pada suatu ketika dulu. Setelah Pondok Nipah bertukar kepada Madrasah@Sekolah Arab di bawah tadbir Yayasan Islam Kelantan (YIK), sekolah ini telah menjadi kebanggaan kampung Nipah dan penduduk sekitarnya untuk melahirkan golongan Ulama' dan Ilmuan Islam. Almarhum Ayahanda@ ' Ustaz Mad' pernah menjadi mudir di SAYN beberapa tahun sebelum beliau meletak jawatan dan menjadi YB hampir 10 tahun. Jadi tinggallah anak2 mereka ... cucu cicit Tok Ayah Kob, untuk terus menjaga tali silaturrahim agar tetap baik dan saling berhubungan. Ya, Moga ukhuwwah kami tetap utuh ....

Begitulah RAYA datang dan pergi setiap tahun. Namun, apakah 'Jalinan ukhuwwah' dan kasih sayang bertamu di hati dan membina rasa kasih sayang sesama Muslimin.



"BUAT TEMAN2, SAHABAT2, ADIK2, KENALAN JAUH DAN DEKAT ....
KESEMPATAN INI SAYA
MEMOHON JUTAAN KEMAAFAN KIRANYA
ADA SALAH DAN SILAP ,
TERGURIS HATI, TERLUKA
RASA,
MOGA SYAWAL INI MEMPERBAHRUI KEMBALI UKHUWWAH KITA SEMUA, SALAM SYAWAL
1430H".

Read More......

IFTHAR CHARITY ... bersama anak-anak yatim 2009


Syukur dan santunilah mereka
Syukur, dan saya ungkapkan rasa syukur berulang2 kali, kerana kesempatan yang tiba kali ini, mengizinkan diri ini bersama dengan adik-adik@my students dari IRKHS'Society merasai nikmat berbuka puasa dan meraikan adik-adik kecil dari Darul Aitam dan sekolah Tahfiz.



IRKHS'S APRECIATION NIGHT & CHARITY IFTHAR 2009, diadakan untuk 2 agenda, pertamanya sempena meraikan committee Program i-FEST 2009 ( Islamic Festival ) , yang diadalah sebelum Ramadan yang lalu. Ianya berjaya juga dilaksanakan dengan baik meskipun ada beberapa kekurangan serta kelemahan dek kerana ancaman H1N1, peserta "Islamic Students Convention" berkurang dari target awal perancangan. Apapun 'syukur' kerana masih ramai yang sudi menerima jemputan IRHSS kali ini.


" CHARITY IFTHAR" pula adalah acara tahunan bagi IRKHSS untuk meraikan anak-anak yatim yang terpilih dan sudi menerima jemputan kami, meskipun tidak se'kelas' makanan di hotel 5 bintang. Setakat kemampuan bajet persatuan dan kesungguhan committee mencari sponsor dapatlah juga diadakan amal kebajikan ini. Alhamdulillah ala kulli hal.


Petang itu, lebih awal lagi saya telah maklumankan pada suami yang saya kenalah juga hadirkan diri, sebab Dr. Farid dan Dr. Badri Najib tak dapat hadir. Nampaknya saya kenalah juga jadi VIP pada kali ini. Alhamdulillah, saya berusaha masak lebih awal untuk buka puasa anak-anak dan suami, 'soup tulang special' moga mereka pun gembira juga dapat berbuka dengan menu yang special itu. Penat, memang badan saya terasa amat penat, kena pergi ke pasar pagi di Greenwood seawal 8.00pagi, kemudiaan berehat dan kemas rumah ala kadar, kalau masa masih ada, maka dapatlah saya membaca akhbar mingguan.

Jam 5.00 petang, selesai masak dan bersiap-siap untuk ke IIUM, rasanya masih ada masa nak fikirkan isi ucapan alu-aluan nanti. Buntu juga, kalau dalam keadaan badan@fizikal rasa letih ,otak pun tak ligat sangat untuk mencari idea bernas. Saya bertawakkal jelah, sambil belek-belek dua tiga buku pasal Ramadhan. Saya tak perlu bagi tazkirah sebab IRKHSS dah jemput Dr. Sabri dari Department Fiqh untuk slot itu dengan tajuk " Madrasah Ramadan". Yang penting saya hanya perlu mengalu-alukan kedatangan tetamu jemputan dan menyampaikan tanda penghargaan kepada mereka semua yang hadir.


6.00 petang, nasib baiklah saya dapat tiba tepat, tetamu dari Maahad Tahfiz dan Darul Aitam dahpun tiba, terus saya dialu-alukan agar bertemu dulu dengan isteri kepada pengetuanya, iaitu Puan Salina. Ramah orangnya. Sempatlah bertanya khabar dan memulakan salam perkenalan. Moga taaruf ringkas amat berharga demi mengerat jalinan ukhuwwah pada masa akan datang.


Tanpa saya sedar dari awal, rupa-rupanya tetamu istimewa kami adalah anak-anak yang kurang bernasib baik ( anak2 yatim) dari keturunan Rohingya yang dilahirkan di bumi bertuah Malaysia. Ayah dan ibu mereka telah melalui pelbagai detik sukar semata-mata menyelamatkan nyawa mereka dari kekejaman Junta Mynamar. Di awal tahun ini, mungkin kita masih ingat segerombolan pelarian Rohingya terpaksa mengharungi lautan ganas dan meredah ribut demi menyelamatkan nyawa mereka dan juga AQIDAH mereka kerana mereka adalah orang yang beriman kepada Allah dan RasulNYa.


Sempat juga saya bertanya kepada Puan Salina sedikit sebanyak tentang Darul Aitam ini dan halangan serta cabaran yang mereka lalui untuk menampung keperluaan anak2 ini. Dia nyatakan kepada saya 2 buah restoran yang pernah diusahakannya terpaksa dijual demi menampung keperluaan anak2 yang miskin ini, kerana hanya itulah sumbangan yang boleh mereka lakukan disamping sokongan beberapa tenaga pengajar yang lain. Suami Puan Salina iaitu Pengetua Darul Aitam juga berasal dari Myammar dan dia pula orang Kelantan. Mereka dikurniakan 2 orang zuriat ( lelaki ) juga belajar disitu. Anak-anak Rohingya, jelas Puan Salina tidak layak belajar diSekolah Kebangsaan ( kerajaan ) kerana tidak ada surat beranak dan mereka bukan warga negara. Hanya taraf pelarian di bawah perlindungan Badan Perlindungan Pelarian Dunia ( UNCR ) .

JAdi hanya cara inilah saja, cara untuk mendidik anak2 itu dari terbiar tanpa sebarang ilmu dunia maupun akhirat. Puan Salina juga turut membantu suaminya dan anak2 ini dengan mengajar mereka Bahasa Malaysia dan matematik sekadar ilmu yang dia ada.


Mulia sungguh hati pasangan ini. Saya benar2 terasa kerdil, mereka telah sanggup bersusah payah tanpa mementingkan kesenangan diri sendiri dan mengasaskan Darul Aitam agar anak2 miskin ada tempat untuk mencari ilmu Al Quran.


Alhamdulillah, menu yang terhidang tidak kurang hebatnya walaupun simple, nasi beriani, ayam goreng, daging goreng dan buah tembikai. Itupun dah dikira 'hebat'. Selepas Kami berbuka puasa ( ifthar sughra), kemudiaan solat Maghrib berjamaah, barulah Ifthar Kubra pula. Apapun, saya tak kisah, moga mereka juga dapat merasai nikmat makan dan minum seperti orang lain juga.


Seterusnya kami bersolat Isyak dan terawih berjamaah di lobi CAC. Seusainya barulah acara terakhir sedikit sumbangan buat anak2 Darul Aitam dan pengiring mereka .Tidak lupa juga acara cabutan nombor bertuah dan penghargaan kepada penggerak aktiviti kemuncak IRKHSS pada tenure ini iaitu I-FEST '09 dan Islamic Students Convention (IRIS 09).


Berakhir sudah acara pada malam ini, paling tidak anak2 juga berpeluang menjejakkan kaki mereka ke IIUM, Gombak dan bersama-sama abang2 dan kakak2 IRKHSS buat seketika. Moga mereka masih berpeluang menimba ilmu walau sehebat mana rintangan yang mesti mereka lalui. Buat my students, insaflah bahawa kalian amat bertuah ... pelbagai ilmu terhidang di depan mata untuk dimanafaatkan demi Islam dan kebangunannya di abad ini. Janganlah sia2kan peluang ini, lihatlah nasib adik2 dari Darul Aitam, meskipun mereka tidak layak ke Sekolah Kerajaan, mereka masih bersemangat untuk mengisi dada mereka dengan ilmu agama. Paling tidak Ilmu AGAMA jualah benteng ketahanan fardi muslim menghadapi apa jua kesusahan hidup ini.

Sekian....
sekadar catatan@ kenangan.

Read More......

TADARRUS AL QURAN @ TADABBUR






JANGAN LUPA WAHAI DIRI....

kembali kepada al Huda!
AL QURAN adalah santapan rohani yang amat lazat, hanya dirasai oleh orang yang menghayati kelazatannya. Setiap kalimahnya ada kemanisan yang luarbiasa, meskipun tidak faham ibratnya, namun masih terasa gegaran-gegaran hebatnya berupa sindiran, sentuhan halus, ataupun daya pujuk yang disuakan ALLAH pencipta Alam jagat ini, moga-moga manusia kembali kepada fitrahnya, salim ul qalb.

Bacalah Al Quran, wahai hati yang lalai dan sering leka dengan kenikmatan duniawi, seringkali hambatan sepanjang kehidupan membuatkan kita manusia meletakkan alasan "SIBUK" dan sentiasa sibuk setiap hari hatta hari minggu. Lalu apakah kita rasa begitu selesa bahawa kita tidak perlu risau kerana syurga bakal kita masukinya di alam abadi? Begitulah manusia, selagi namanya manusia, dia tak habis-habis menjadikan hujjahan SIBUK dengan pelbagai urusan hidup sehingga sedikit sekali memperuntukkan masa emasnya untuk amal kebaktian dan bukti kehambaan insani.


Ramadan dan al Quran ...

Ibarat irama dan lagu, tak terasa kemanisan Ramadan tanpa membacanya, mentadarruskan setiap lafaz-lafaznya, serta mentadabburkan setiap maknawinya sehingga meresap ke puncak kalbu, ayat demi ayat singgah bertakhta di hati mukmin mukminat.

Ya, inilah tinggalan terakhir Nabi kita SAW, para Nabi dan Rasul tidak mewariskan kepada Umatnya dinar emas atau perak, kerana itu semua tiada nilai di sisi Rabbul a'lamiin. Jangan sekali-kali kita lupa ...... itulah hadiah yang amat berharga buat Umat Muhammad SAW, kita tidak akan sesat selamanya . Andainya IA bukan milik Umat Muhammad SAW, mana mungkin kita dapat mencari jalan pulang.


Masa berlalu, Al Quran tetap dibaca dan terus dibaca tanpa jemu. Al Quran di ulit dan dijadikan sandaran apabila berbalah dan berdebat. Namun .... sejauh mana al Quran itu menjadi petunjuk Huda, wa busyra kepada orang - orang yang bertaqwa?


Malang sekali masih ramai lagi manusia2 yang bernama muslim dan muslimat rasa malu alah apabila dilaungkan seruan kembali kepada Islam dan kembali kepada hukum Allah. SubhanaALLAH!

Barulah terbuka pekung di dada , siapa yang mahukan Islam dan hukum al AQuran menjadi petunjuk dan siapa pula berpura-pura menyantuni agama dalam celahan nifaq dan kufur.


Apakah hati2 itu masih keras bagaikan batuan sungai, yang memerlukan titisan demi titisan pada batuannya barulah sedikit lekuk! ataukah mereka sendiri memilih jalan untuk jauh dari Petunjuk Allah@hidayahNya ?

Read More......

LAMBAIAN MAAHAD MUHAMMADI LIL BANAAT....

Setelah beberapa siri perbincangan yang dilakukan di beberapa buah lokasi, di antaranya rumah Kak Ida Madiha ( Profesor di Kulliyyah of Law, Ahmad Ibrahim- di IIUM, Gombak) pada 26hbApril, 2009. Kali kedua pula kami ber'meeting' di Rumah Tamu UM dan seterusnya di Subang Jaya( kali ke 3 saya tak dapat hadir), kemudiannya saya tidak menerima sebarang berita terkini, kecuali dihubungi oleh ukht Ramlah memaklumkan untuk proses pendaftaran ALUMNI ex_MMP dengan pihak ROS, kemudiaan kembali sepi saja tanpa berita. Sehinggalah minggu lepas saya menerima sms dari seorang ukht ex_Mahaad yang memaklumkan tentang satu perjumpaan besar-besaran untuk bekas pelajar MMP, Jalan Merbau.


Alhamdulillah, nampaknya adik2 junior seperti Sakinah,Ramlah, Wan Marhaini, Rosmawani dan ramai lagi, benar-benar komited untuk merealisasikan program 'gathering' pada kali ini. Seingat saya, inilah julung-julung kalinya gathering khusus untuk "MMP_ Jalan Merbau" sahaja, kerana pada akhir 80an, Maahad Muhammad Pasir Pekan ditubuhkan. Jadi kami terpaksa menggunakan 'Jalan Merbau' untuk memberikan speciality kepada MMP kami.
Sehingga kini, saya masih terkenang suatu impian semasa di tahun akhir IIUM dulu, ingin kembali berkhidmat di MMP. Tempat jatuh lagikan dikenang!. Tapi tak ada rezeki, namun mungkin setelah pencen balik semula ke MMP, menabur bakti demi sebuah perjuangan memartabatkan Agama dan anak bangsaku.




Sedikit fakta yang sempat saya cari di web MMP:

"Maahad Muhammadi Perempuan merupakan sebuah institusi pendidikan ugama yang berpengantarkan Bahasa Arab yang terulung dan tertua di negeri Kelantan. Sehingga kini, kegemilangannya terserlah dengan pengeluaran ribuan ulama', cendekiawan, negarawan, usahawan, teknorat, penulis dan ahli-ahli politik yang matang dan berjaya.

Ditubuhkan secara rasmi pada hari Khamis, tanggal 1 April 1937M bersamaan 20 Muharram 1356H dengan ampun perkenan dan titah baginda ke Bawah Duli Yang Maha Mulia As-Sultan Ismail Ibni Al-Marhum As-Sultan Muhammad IV, As-Sultan dan Yang Dipertuan bagi negeri Kelantan pada waktu itu. Sejak kelahirannya sehingga sekarang Maahad Muhammadi telah dikenali dengan pelbagai nama sehingga akhirnya ia kekal seperti dikenali sekarang.


Tarikh 9 Mei 1964, adalah hari paling agung bagi Maahad Muhammadi. Tarikh ini merupakan hari yang paling bermakna dalam sorotan sejarah sekolah ini, di mana pada tarikh inilah, perasmian bangunan baru Maahad Muhammadi Jalan Merbau Kota Bharu telah disempurnakan perasmiannya oleh Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Yahya Petra ibni Al-Marhum Al-Sultan Ibrahim, Sultan dan Yang Dipertuan bagi negeri Kelantan Darul Naim".


Pastinya nama MMP_ Jalan Merbau menjulang tinggi dan dikenali se'Malaysia' selepas kejayaan adik Nik NurMadihah yang berjaya mendapat 20A's dalalm SPM tahun 2007. Hebat sekali pencapaian itu sehingga kami ex_ MMP terkena tempiasnya. Amat berbangga sekali dan bersyukur kerana telah ditaqdirkan menjadi pelajar MMP sekitar tahun 1981 terus ke Tingkatan Satu setelah bertukar dari Sekolah Arab Yaakubiah Nipah ( hanya sempat setahun sahaja ) , sehinggalah Tingkatan Lima dan menduduki SPM pada tahun 1986.


Mudirah' 2009'
Puan Hjh. Zainab Bt. Ab.Lah

Terlalu sarat dengan kenangan di sepanjang kehidupan sebagai seorang pelajar MMP_Jalan Merbau, segala kenangan pahit & manis bercampur baur, terutamanya ketika tinggal di Asrama selama 21/2 tahun. Susahnya untuk bergilir mandi di dinihari sebelum subuh, kalau lambat, alamatlah tak sempat bersolat Jamaah Subuh di Surau. Masih ingat pada Ustaz Murad dan isterinya yang menjadi warden sehinggalah saya meninggalkan MMP. Setia sungguh Ustaz Murad menjaga kami walaupun kami masih budak2 yang kadang-kadang datang dari pelbagai latar belakang family dan negeri, namun kebaikan budi dan jasanya amat kami hargai. Semoga Allah merahmatinya sekeluarga.

Indah sungguh kenangan itu, kami pelajar2 MMP kekadang terasa juga tekanan untuk menjaga nama baik sekolah kami, sebab kalau berlaku sesuatuyang menyalahi akhlak pelajar Agama, masyarakat akan terus menunding ke arah kami, " tok pade denge sekolah Maaahd!" , lontaran kata-kata itu amat tajam dan berbisa sekali, kalau tidak kami akan dicop sebagai pelajar2 Sekolah Agama yang tidak menjaga nama baik sekolah kami.


Kalau ditanya, uhmm, apa menariknya tentang MMP? kali terakhir sebelum Maahad Muhammadi dipisahkan di antara Bannat dan Baniin, telah berlaku satu demostrasi besar-besaran yang dilancarkan sebagai tanda protes beberapa polisi pihak Kerajaan Negeri dan Yayasan Islam Kelantan (YIK), termasuk juga satu kes seorang ustaz yang mengajar MM ditukarkan di atas sebab politik!Berdasarkan cerita2 dari senior, suasana ketika itu amat menggemparkan kerana semua pelajar ( Bannat & Banin ) semuanya sepakat untuk mogok dan tidak membenarkan pentadbir memasuki perkarangan sekolah, seolah-olah MM telah dikuasai oleh pihak pelajar. Beberapa hari juga pelajar menguasai kawasan sekolah sehinggalah Mudir pada waktu itu, Ustaz Nik Abdul Kadir masuk campur dan berjaya melembutkan pihak pelajar.


Ya! itulah kehebatan pelajar MM satu ketika dulu dari segi 'student power' , seolah-olah mereka bukan sekadar pelajar sekolah Agama yang hanya menadah kitab dan menghafaz Muqarrar tanpa kesedaran untuk menyatakan sesuatu hak dan kebenaran yang perlu diperjuangkan. Mungkin ada suara2 yang membantah tindakan pelajar yang beremosi untuk membela hak mereka dan pihak yang dianiaya!. Namun pada saya ia menggambarkan suatu sikap yang perlu dipupuk dari awal demi melahirkan generasi Ulul Albab, dipimpin dan terpimpin dengan penuh sedar akan suara mereka yang perlu dizahirkan.

Apa pun, itu semua hanya tinggal sejarah. Kemudiaannya MM telah dipisahkan di antara pelajar lelaki dan perempuan, maka berpindahlah Maahad Lelaki ke Jalan Pengkalan Chepa sehingga ke hari ini. Jalan Merbau akhirnya untuk pelajar perempuaan@banaat , namun keduanya sentiasa bersaing dalam pelbagai sudut terutama pencapaian akademik. Acap kali prestasi kedua-duanya membanggakan pihak pentadbir YIK. Maka berlumba2 pulalah ibu bapa samaada anak tempatan atau yang telah berhijrah ke negeri lain ( KL misalnya) akan berusaha pula menghantar anak mereka belajar di MMP & MML.
Alhamdulliah, setakat ini, sebahagian anak2 saudara saya yang juga ex_MMP dan ex_ MML hampir semuanya telah berjaya menyambung penggajian mereka di Menara gading. Pada masa depan, anak-anak saya pulalah yang akan dihantar ke sana atau mana2 sekolah Agama di bawah YIK. Moga MMP/MML khususnya akan terus menjadi tempat persinggahan sementara buat gerombolan demi gerombolan bakal2 Ulama dan Ilmuan Islam dalam pelbagai bidang dan disiplin ilmu, seterusnya menabur jasa bakti mereka demi untuk meninggikan martabat agama Islam yang tercinta ini. Hidup Maahad Muhammadi .... selagi dunia belum kiamat.


Sesiapa yang terbaca blog ini, dialukan-alukan kehadiran akhawat semua bekas2 MMP_ Jalan Merbau, semoga ukuhwwah akan bertaut kembali dan usaha ke arah kebaikan dapat digandingkan bersama.








Persatuan Bekas Pelajar Maahad Muhammadi Perempuan
(Alumni MMP)
Dengan segala hormatnya menjemput
Tan Sri/Dato’/Datin/Tuan/Puan
_______________________

ke Majlis Alumni MMP
Tarikh: 22 September 2009 (Selasa)
Jam: 3.00 petang
Tempat: Dewan Asma’ Abu Bakar Maahad Muhammadi Perempuan,
Jalan Merbau, Kota Bharu, Kelantan
Sebarang pertanyaan, sila hubungi:
Puan Rosmawani Che Hashim (0124317751)
Puan Ibtisam Abdul Ghani Azmi (0139322819
)



Aturcara Majlis
2.45 – Ketibaan Jemputan
3.00 pm - Bacaan Doa oleh Ustaz MMP
Ucapan oleh Presiden Alumni – Puan Sakinah Salleh
Ucapan oleh Penasihat – Pof Dr Ida Madieha Abdul Ghani Azmi
Perasmian oleh YB Dato’ Hj Nik Mohamad Amar bin NikAbdullah
Tayangan Slides Alumni MMP
Penyampaian Cenderahati oleh Penasihat Alumni MMP, Prof Dr Ida Madieha Abdul Ghani Azmi kepada:
Bekas Pengetua dan tenaga pengajar MMP yang bersara
Penyerahan Sumbangan Komputer kepada Pengetua MMP
Pelancaran Tabung Pelajar Miskin
Majlis Ramah Mesra & Jamuan Makan
5.00 pm – Majlis Bersurai

Read More......