MENGIMBAU CERITA SEORANG IBU



MENGIMBAU CERITA SEORANG IBU


Cerita ( 1)
Bulan Mei, setiap tahun , sambutah Hari Ibu diraikan sebagai hari mengenang jasa setiap wanita yang bernama IBU. Sama ada ibu itu wanita biasa, seorang suri rumah, atau seorang career lady, dia tetap seorang ibu, dan title itu valid sehingga ke akhir hayatnya. Manakala kebiasaannya pesan seorang ibu, beribu-ribu.

Lafaz yang teramat indah yang biasa kita dengar ialah" IBU, KAULAH RATU HATIKU " seringkali didendangkan oleh anak-anak yang mengenang dan menghargai jasa mereka, kerana kita juga ( wanita ) adalah ibu pula kepada anak-anak kita. Islam mengajar kita menghormati mereka ( Ibu & bapa ), berbudi dan menyantuni mereka selagi mereka masih hidup.
Syair Arab yang indah mengatakan:

الأُمُّ مَدرسةٌ إذا أعددْتَهَا * أعْدَدْتَ شَعْبا طَيِّبَ الأعرَاقِ
IBU itu laksana sekolah jika anda menyediakannya * samalah seperti anda menyediakan suatu Ummah yang baik keturunannya.

Mek sedang menyampaikan pesanan dan nasihat sepada anak cucunya sempena Hari Keluarga , 2007 di Pantai Nipah, Bachok Kelantan.

Inilah sedikit ceritaku , seorang seorang dan dia adalah IBU ku, walaupun dia adalah wanita biasa, namun memiliki sifat-sifat Muslimah Solehah, yang cekal dan tabah, berhati waja mengharungi hidup tanpa suami di sisinya. Benarlah hadis Nabi SAW yang mengatakan :
الدنيا متاعٌ وخَيرُ متاعِها المرأةُ الصالحةُ - رواه مسلم
" Dunia itu adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasannya ialah wanita Yang Solihah"

Ya, Kebaikan hati IBU, kesabarannya membesarkan anak-anak seramai 9 orang, empat lelaki dan lima perempuan .... menuntut sebuah ketabahan dan kecekalan.Dia juga seorang mujahidah qaanitah … sentiasa menyampaikan kebaikan kepada para Muslimah yang lain. Inilah sedikit ceritaku , seorang IBU, walaupun dia adalah wanita biasa, namun memiliki sifat-sifat Muslimah Solehah, yang cekal dan tabah mengharungi hidup tanpa suami di sisinya.

Kebaikan hati IBU, kesabarannya membesarkan anak-anak seramai 9 orang, empat lelaki dan lima perempuan .... menuntut sebuah ketabahan dan kecekalan.Dia juga seorang mujahidah qaanitah … sentiasa menyampaikan kebaikan kepada para Muslimah yang lain.

Mek & keluarga Abang Zie

cerita (2)
Alhamdulillah, tanpa diduga kami anak-anaknya mencalonkannya sebagai IBU MITHALI peringkat negeri Kelantan, tanpa harapan yang tinggi, tidak bertujuan untuk berbangga atau untuk bertanding dengan sesiapa. Cukup bagi kami anak-anaknya mengharapkan Si IBU, akan menjadi contoh insan yang patut dijadikan qudwah kepada para IBU-IBU yang lain, khususnya di Negeri Kelantan.

Sesuci hatimu ... IBU
sebening wajahmu
Akhirnya, ibu yang kami panggil "Mek" menerima Anugerah Ibu Mithali, kategori Maryam Ummu Isa a.s, peringkat Negeri Kelantan, 2007. Maka pada 7hb OGOS 2007, kembali anak-anakmu ke pangkuanmu, merindui belaian kasih sayang dari seorang ibu, Alhamdulillah, kami meraikan penghargaan terhadap ibu kami dengan penuh syukur agar kami juga akan mengikuti jejak langkahnya, khususnya bagi anak-anak perempuannya yang seramai lima orang, manakala anak lelaki pula agar menjadi bapa-bapa yang baik dan soleh.


Sama-samalah kita renung Firman Allah SWT, dalam Surah al Furqan: 74

ربنا هب لنا من أزواجنا وذرياتنا قرةَ أعيُن واجعلنا للمتقين إماما

74. Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) Yang berdoa Dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara Yang menyukakan hati melihatnya, dan Jadikanlah Kami Imam ikutan bagi orang-orang Yang (mahu) bertaqwa.

Itulah di antara nikmat yang mesti dipohon oleh setiap Muslim dan Muslimah, kerana nikmat berkeluarga dan mempunyai ahli keluarga samada bilangan kecil atau besar, yang paling penting setiap ahlinya beriman dan taat kepada perintah Allah Taala.Maka jaminan Allah Taala bahawa kebaikan yang bakal diterima tidak terhenti setakat di dunia sahaja, tetapi ganjaran di sisiNYa akan berterusan sehingga ke akhirat nanti.

Cerita ( 3 )
Masih ku ingat... sejak kecil sehingga meningkat usia remaja … walaupun tidak menjadi anak manja atau anak emas, ku sentiasa merasai kasih sayang seorang ibu yang tidak ternilai hebatnya, meskipun tidak pernah dilafazkan di bibirnya. Namun pengorbanan seorang IBU dan seorang insan Mujahidah itu amat bermakna buat anak-anaknya.Dia, seorang wanita @ jua IBU ... tetap cekal, tabah dan teguh pendiriannya, biar lelah, biar penat mendidik kami anak-anaknya, didikan agama adalah keutamaa baginya, meskipun tanpa suami di sisi dia yakin Allah SWT adalah sumber kekuatanya.

Dari segi sikap dan perwatakan, Mek tidaklah begitu tegas dalam mendisiplinkan anak-anak, tapi kami seakan-akan faham kelembutan ibu ada batasnya. Apa yang kami amat kagumi ialah kesetiaan Mek terhadap ayah, tak terlintas untuk mencari pengganti. Impiannya hanya untuk memastikan kesemua anak-anaknya berjaya di dalam hidup mereka duniawi & ukhrawi, dan tidak tercicir dalam pelajaran. Apa pun terbukti kecekalan Mek dan kesabaran Mek yang sanggup harungi segala rintangan membesarkan kami 9 beradik, 5 perempuan,4 lelaki dengan hanya meneruskan sebuah kedai runcit dan sedikit wang pencen ayah .

Hebatnya dia, seorang IBU, hanya tahu bekerja dan memastikan semua anak-anaknya mendapat didikan agama, berakhlak mulia dan membina keluarga dengan restunya.Kami, anak-anak yang masih bersekolah selepas kematian ayah pada tahun 1979… pandai membawa diri masing-masing tanpa meminta kecuali apa yang perlu sahaja, tidak pandai bermewah-mewah apatah lagi menunjuk-nunjuk kelebihan yang ada. Tak terlintas untuk bermewah-mewah, sekadar yang diberi , kami akur tidak mahu menyusahkan ibu.Kami bersyukur dengan apa yang ada.

Cerita ( 4 )
Syukur... segalanya berjalan lancar, dipermudahkan Allah, Alhamdulillah , kesemua anak-anakmu telah berkeluarga dan bertemu jodoh dengan insan-insan yang baik ... moga cucu-cucumu yang kini berjumlah setakat ini lebih kurang 53/54 orang pula semuanya akan mewarisi sifat-sifatmu, menjadi anak soleh dan solehah, musleh muslihah, mujahid dan mujahidah, generasi cemerlang dan gemilang di dunia dan akhirat. Kudoakan untuk seorang IBU yang melahir dan membesarkanku, agar sentiasa dilindungi dan diberkati sehingga ke akhir hayatmu ...
Ya Allah, Ya Tuhan kami, ampunilah segala dosa-dosa kami, berkatilah keluarga kami ini di dunia dan akhirat, istiqamahkanlah hati-hati kami dengan cahaya Iman dan Taqwa, AMIN YA RABBAL A'LAMIIN.




Sambutah Hari Keluarga, pada Hari raya Aidil Fitri, 2007, di Kampung Nipah Bachok, kampung kelahiran kami.

0 comments: