April Fool... jangan tertipu dengan agenda Jahiliyyah

Alhamdullillah, setelah selesai banyak tugas routine yang mesti dilakukan oleh sesiapa saja yang bergelar lecturer... marking midterm papers, assignments, conduct Imtihan Syafawi and keep in all the marks... lega rasanya, dapat selesaikan semuanya, sebelum final exam, This semester 11, session 2008/09, revision week just 2 days 1 -2 April, Then, after that the Final exam will start 3- 19 April.

MasyaAllah! Bermula pulalah marking papers. Azamku, selepas tu bolehlah buat banyak benda yang sekian lama tergendala. Pelbagai agenda tenggelam timbul di kotak fikiran, semuanya mengganggu konsentrasiku untuk siapkan marking papers. Ya Allah!.Banyak buku-buku yang terabai tak sempat nak baca, beli tapi terpaksa ketepikan dulu sehingga ada sedikit kelapangan.

Inilah kehidupan manusia kini, semakin modern seolah hidup mereka sentiasa mengejar masa, dan kebanyakannya berkaitan dengan kehidupan duniawi, urusan dengan manusia yang tak pernah selesai. Apapun, sebagai Muslim, kita jangan lupa niatkan segala urusan kita untuk kebaikan Agama dan kebaikan yang digalakkan oleh Islam sebagai manhaj Hidup. Moga hidup ini akan sentiasa memberikan kita kebaikan kerana kitalah yang mencorakkannya selagi kita tetap istiqamah di atas kebenaran.

Kesempatan yang ada, terlintas nak ziarah Website Sheikh Yusuf Qardawi, seorang Ulama' yang sangat kukagumi kehebatan ilmu dan keberaniannya menghadapi apa jua tentangan musuh-musuh Islam, dengan suaranya yang lantang, Sheikh Qardawi sentiasa hidup membetulkan segala kesilapan Umat Islam, tak kira martabat darjat keturunan, tanpa kita golongan atasan maupun bawahan, pemimpin umat yang lalai dan zalim, sehinggalah kepada golongan awam yang jahil tentang Islam ... semuanya ditegur oleh beliau.



MasyaAllah, semoga Allah panjang umur Sheikh. Apa yang menarik dari beberapa perkara yang ditegur oleh Sheikh pada bulan April ni isu April Fool, malahan Sheikh Qardawi menggunkan istilah "Kazibah April ", penipuan di bulan April, betapa mudahnya Umat Islam tertipu dengan permainan musuh-musuhnya terutamanya isme-isme dan corak hidup yang diimport dari barat, tak sebarang saringan, kita menerima tanpa banyak soal apa saja yang didendangkan oleh masyarakat barat, yang semakin jauh dari Hidayah agama, Sheikh dengan lantang menyatakan April itu hakikatnya satu pembohongan dan unsur 'bohong', tipu dan seterusnya mendatangkan keburukan dan perbuatan sia-sia.
Betapa sebahagian Umat Islam merasakan ianya satu bentuk hiburan, tanpa kita sedar ianya adalah akhlak buruk yang tidak pernah diajar oleh Nabi kita Muhammad SAW, Ya Allah, jauhkanlah kami dari perbuatan sia-sia dan membawa keburukan ,tunjukkan kami jalan kebenaran dan istiqamahkan lah hati kami berpegang dengan Agama ini tanpa sebarang keraguan dan jauhilah kami dari makar @ tipu muslihat musuh-musuh AgamaMu!. AMIN.

0 comments: